‘De ijsmakers werden geïnspireerd door de pizza’s van Domino’s. ‘We hebben op de website van Domino’s gekeken naar het aanbod en deze drie pizza’s spraken ons aan’, zegt Alessio Agnoli, die de ijssalon runt met zijn broer Lorenzo. ‘Pizza’s met vlees en vis hebben we vermeden. Dat kan wel, maar dan wordt de smaak te complex. We gingen voor simpele en herkenbare smaken.’
Verse tomaat en mozzarella
De ijssalon gebruikt voor het ijs dezelfde ingrediënten die op veel pizza’s te vinden zijn: tomaat en mozzarella. Daarnaast gaan er verse kruiden zoals oregano doorheen. Dat zijn de ingrediënten voor het Pizza Margaritha-ijs, dat meteen de basis is voor de andere twee smaken. Voor de Hot & Spicy wordt er paprika aan toegevoegd en pepperoncini, een pittig Italiaans pepertje. Voor de Hawaii wordt er ananas aan de basismix toegevoegd.
Smaak en structuur
De Gorcumse ijsmakers zijn vier dagen bezig geweest om de juiste mix te ontwikkelen. ‘Het gaat daarbij niet alleen om de smaak, maar ook om de structuur’, laat Agnoli weten. ‘Dat is niet zo makkelijk. We werken nooit met aroma’s maar maken alles helemaal zelf.’ IJssalon Venezia is een familiebedrijf dat al 83 jaar bestaat. Alessio Agnoli en zijn broer Lorenzo zijn de vierde generatie. Hun ouders, Ineke en Mauro, werken ook nog in de zaak.
Social media
In samenwerking met Domino’s is er een professionele video gemaakt die de ijssalon op social media heeft gedeeld. Het effect is merkbaar in de zaak. ‘Absoluut’, zegt Agnoli. ‘Veel reuring, nog steeds. Mensen komen er speciaal voor naar de ijssalon, en daar doe je het voor.’
Bijzondere combinatie
De reacties zijn positief volgens Agnoli. ‘Ze vinden het echt naar pizza smaken, en dat was ons doel. De Margaritha wordt het vaakst besteld, ik denk omdat deze smaak het meest herkenbaar is. Hot & Spicy is voor sommigen misschien te exotisch, hoewel mensen er wel door verrast zijn. Dit is best een bijzondere combinatie. IJs met een pittige smaak, dat verwachten ze niet.’
Tijdelijk verkrijgbaar
De drie pizzasmaken staan sinds 28 augustus in de vitrine en blijven in principe tot 4 september verkrijgbaar. Als een smaak echt populair is, sluit Agnoli niet uit dat die blijft. ‘De doelstelling was niet om een hardloper te maken, maar gewoon om iets bijzonders te creëren. We produceren wel vaker ijs voor andere partijen, waaronder groothandels en cateraars.’ Domino’s laat weten zelf niets te gaan doen met het ijs, maar dat het voor de pizzaketen een manier was om een lokale ondernemer te ondersteunen.