Bram's Gourmet Frites verdwijnt uit het straatbeeld

Bram's Gourmet Frites verdwijnt uit het straatbeeld
Bram's Gourmet Frites in Bleiswijk. Foto: Roel Dijkstra

Bram Ladage trekt in Nederland de stekker uit Bram's Gourmet Frites. De acht vestigingen van Bram's worden Bram Ladage-locaties, maar behouden hun aanbod. Geleidelijk aan worden de assortimenten van de twee formules samengevoegd. Voor de bestaande Bram Ladages betekent deze move dat hun belangrijkste product mogelijk gaat veranderen.

De vestiging van Bram’s Gourmet Frites bij de Euroscoop in Schiedam gaat op 1 juni als eerste over naar Bram Ladage. Daarna volgen zaken in onder andere Delft, Bleiswijk, Gouda, Leidsche-Rijn en Rotterdam. Bij alle acht vestigingen van Bram’s staat voor het eind van dit jaar Bram Ladage op de gevel. In het buitenland blijft Bram’s Gourmet Frites nog wel bestaan. Er is een vestiging in Duitsland en Ierland en er staan locaties in Noorwegen op de planning.

Formules naar elkaar toe gegroeid

Volgens Rocco Ladage zijn Bram’s Gourmet Frites en Bram Ladage de laatste jaren naar elkaar toegegroeid en heeft het geen zin om beide formules in de lucht te houden. ‘In het begin was Bram’s puur friet met stoof en een drankassortiment dat wat hoger in de markt lag. Maar de afgelopen jaren zagen we dat de merknaam Bram Ladage toch erg sterk is in de zuid-west hoek van het land. Mensen die bij Bram’s Gourmet Frites kwamen, verwachtten het assortiment van Bram Ladage en waren teleurgesteld dat ze niet een kroket of frikandel konden krijgen. We hebben mensen moeten laten wennen aan de friet met stoof en dat werd ook gewaardeerd. Toch hebben we bij Bram’s hier en daar wat snacks en burgers toegevoegd en het drankenassortiment aangepast.’

Stijgende lijn in de omzet

Het opdoeken van Bram’s is niet het gevolg van slechte resultaten, zegt Ladage. ‘Integendeel, sinds de opening heeft er constant een stijgende lijn in gezeten.’ Het afgelopen jaar zijn twee locaties van Bram’s gesloten: de vestiging bij de Makro in Breda, die niet de verwachte omzet draaide. Dat gold ook voor de locatie in Spijkenisse. ‘De Bram’s in Breda hebben we net te vroeg gesloten, want tijdens de coronacrisis ging die goed draaien omdat ineens veel mensen naar de Makro gingen.’

Sinds de coronacrisis begon, hebben beide formules sowieso de omzet zien stijgen, ook doordat ondernemers begonnen met maaltijdbezorging. Het besluit om te stoppen met Bram’s heeft volgens Ladage dan ook niet met de crisis te maken. ‘Dit plan hadden we al begin februari klaarliggen.’

Bram's Gourmet Frites

Rocco Ladage bij Bram’s Gourmet Frites op de Kop van Zuid in Rotterdam. Foto: Roel Dijkstra

Bram’s-ondernemers teleurgesteld

Een aantal Bram’s-ondernemers had volgens Ladage in eerste instantie moeite met het plan. ‘Sommigen stonden te springen, anderen waren teleurgesteld. Er zijn ondernemers die van Bram Ladage waren overgestapt op Bram’s en die gehecht waren aan de nieuwe identiteit, aan de hippere look & feel.’

Friet met schil

Zowel voor de Bram’s-ondernemers als degenen met een Bram Ladage-winkel betekent deze move een aanpassing in het assortiment. De grootste verandering betreft het belangrijkste product van Ladage: de friet. Bram Ladage verkoopt friet zonder schil, bij Bram’s zit de schil er nog aan. De wens van Ladage is dat alle zaken op termijn friet met schil gaan verkopen. ‘We willen dat niet rucksichloos doorvoeren, maar gelijkmatig. Ondernemers kunnen overstappen op friet met schil, of het allebei aanbieden.’

Bram's Gourmet Frites

Foto: Roel Dijkstra

Voor- en tegenstanders

Overstappen op friet met schil ligt vaak gevoelig, weet ook Ladage. ‘Er zijn voor- en tegenstanders. Ik vind het lekkerder, maar er zijn mensen die eraan moeten wennen, zowel klanten als ondernemers. Sommige ondernemers zijn al meer dan dertig jaar franchisenemer bij ons. Dan is het voor te stellen dat iemand zich met een product heeft vereenzelvigd. We willen het ook niet kosten wat kost doorheen drukken, zoiets moet groeien. Mijn visie is dat iedereen op den duur friet met schil verkoopt. Maar de klant is natuurlijk koning. Als die blijft vragen om friet zonder schil, dan zullen we klant zo lang mogelijk bedienen. We geven het de tijd.’

‘Friet met schil voordeliger’

Volgens Rocco Ladage heeft friet met schil een groot logistiek voordeel. ‘Nu rijden acht busjes de hele dag alle filialen af om elke dag vers te leveren. Met ongeschilde aardappels hoeft dat niet meer, dan gaat het om één of twee leveringen in de week. Ook de ondernemer heeft voordeel. De geschilde aardappels moeten aan het eind van de dag op zijn, uiterlijk de volgende dag om 12.00 uur. Met ongeschilde aardappels heb je daar geen last meer van. Je zit nooit zonder en je houdt nooit teveel over. Een ander voordeel is dat het qua verwerking ook minder belastend is voor het milieu. De aardappelen gaan vanaf het land direct door de wasstraat en op transport naar de winkels. Hoe kort wil je de keten hebben?’ Volgens Ladage kan friet met schil een klein financieel voordeel opleveren voor het bedrijf, maar is dat niet de drijfveer voor de overstap.

De vestigingen van Bram’s zullen met de overgang het assortiment uitbreiden met onder meer snacks, ham- en kipburgers, softijs en milkshakes. Op termijn is het de bedoeling dat filialen van Bram Ladage ook de friet met stoof van Bram’s verkopen, daar waar dat mogelijk is.