Veel horecaondernemers zullen er dezer dagen over nadenken: hoe ga ik vanaf 1 juni de gezondheidsvragen stellen aan mijn gasten? Een groep tech-ondernemers heeft een app ontwikkeld waarmee dat gesprek digitaal kan plaatsvinden, aan de voordeur.
Zo werkt een digitaal checkgesprek
Ondernemers die zich aanmelden, kunnen locatiespecifieke posters met een grote QR-code downloaden of bestellen. Deze hangen ze bij de in- en uitgang van hun pand. Bezoekers checken in door de QR-code op de poster te scannen voordat ze naar binnen gaan. Dat kan met de smartphonecamera of met de app van checkgesprek.nl. Zo komen ze terecht in een checkgesprek met een chatbot, waarin binnen een minuut wordt vastgesteld of ze een corona-risicogeval zijn aan de hand van de vijf gezondheidsvragen van het RIVM.
Bezoekers die voldoen aan de eisen, krijgen een groen scherm met een specifieke stempel van de locatie en de datum en tijd. Het personeel checkt het scherm en laat ‘veilige’ bezoekers binnen. Bij het verlaten van de zaak checken bezoekers zich ook weer uit. Wie binnen 48 uur een andere horecazaak bezoekt, krijgt meteen een groen scherm bij het scannen van de QR-code.
Kosten van de app
Het startpakket voor ondernemers is €149 exclusief btw. Daarin zit €59 opstartkosten en €1 per dag voor het gebruik van de app met een minimum deelname van drie maanden. Ondernemers kunnen zelf posters op A3-formaat printen of aanvullend drukwerk bestellen voor €49,95 (2 posters, 2 stickers en 1000 flyers met uitleg). Voor bezoekers is het gebruik van de app gratis.
‘Irritatie ligt op de loer’
Valentijn Bras, mede-oprichter van Checkgesprek.nl, zegt dat een checkgesprek veel tijd vergt. Volgens hem bestaat daarom het risico dat ondernemers, zeker op langere termijn, niet alle bezoekers meer zullen ondervragen. ‘Bij bezoekers ligt bovendien irritatie op de loer: per persoon moet immers een checkgesprek worden gevoerd, met lange wachttijden tot gevolg. Steeds hetzelfde gesprek voeren, is bovendien behoorlijk vervelend. De individuele gesprekjes helpen ook niet om de corona-besmettingsketen te traceren als iemand achteraf corona blijkt te hebben gehad.’
Verspreiding corona tegengaan
Volgens de makers helpt de app niet alleen ondernemers met het checkgesprek, maar ook om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Het platform registreert de tijden van de locatiebezoeken en, als de bezoeker dat wenst, een of meer van zijn of haar contactgegevens. Mogelijk besmette personen kunnen zo later gemakkelijk en snel bereikt worden door bijvoorbeeld de GGD in het geval van een nieuwe uitbraak.
De check-in en eventueel gedeelde persoonsgegevens (deelname kan ook anoniem) worden versleuteld opgeslagen op een server in Nederland. Ondernemingen die gebruikmaken van dit platform, krijgen dus geen toegang tot de data. Corona heeft een incubatietijd van maximaal zo’n 25 dagen en daarom worden alle gegevens na 30 dagen weer uit de database verwijderd.
Als blijkt dat een besmet persoon bij een aangesloten locatie is geweest, worden alleen de beschikbare contactgegevens opgeroepen van bezoekers die op dat exacte tijdstip op die specifieke plek zijn geweest. Alleen in dat geval worden contactgegevens – onder voorwaarden – gedeeld met door de overheid aangewezen partijen die belast zijn met het opsporen en bestrijden van het Covid-19-virus. Zo wordt de privacy van burgers volgens de makers ‘optimaal gewaarborgd’.
Eerlijk antwoorden in digitale omgeving
Lokke Moerel, hoogleraar techniek en internationaal recht in Tilburg, vindt een dergelijke app een goed idee, zo zegt hij tegen de Volkskrant. Voor contactonderzoek is een centrale database met contactgegevens volgens hem echter niet nodig. Ook vraagt hij zich af in hoeverre mensen altijd eerlijke antwoorden geven in een digitale omgeving. ‘Het is moeilijker onware antwoorden te geven recht in iemands gezicht, zo zitten wij als mens nu eenmaal in elkaar. Dit effect haal je weg als mensen anoniem zeven keer nee kunnen klikken in een app’, aldus de hoogleraar in de Volkskrant.
Ondernemers kunnen zich op de website alvast aanmelden voor de app. Bezoekers kunnen de QR-code scannen met de camera van hun smartphone. Daarnaast wordt gewerkt aan een gratis app voor de Google Play Store en Apple App Store. Checkgesprek.nl is een product van Chatback Company bv (Chatback.com), producent van intelligente online dialogen middels chatbots.