Jurgen Ottenhoff trots op Oma Bobs: 'Uniek wat we hebben bereikt'

Jurgen Ottenhoff trots op Oma Bobs: 'Uniek wat we hebben bereikt'

Jurgen Ottenhoff heeft Oma Bobs na negentien jaar verkocht aan Vanreusel. Wat hij en zijn vrouw Saskia in die tijd hebben bereikt in de kroketten- en bitterballenmarkt, is uniek, zegt hij zelf. 'Mensen zeiden dat ik het nooit zou winnen van de grote merken.'

Jurgen Ottenhoff was niet actief opzoek naar een koper, maar werd benaderd door de Belgische snackfabrikant Vanreusel. ‘Ze vroegen of ik wilde komen praten. Het contact was dermate goed dat ik heb besloten het gewoon te doen. Ik ben realistische genoeg om er afstand van te doen als er een partij komt die genoeg biedt. Ik ben nu 59 en heb een aantal operaties achter de rug. Dan komt er een moment dat je er een eind aan moet breien.’

Garnalenkroketje van oma

Oma Bobs werd negentien jaar geleden opgericht door Jurgen en Saskia Ottenhoff. Daarvóór runde Jurgen Ottenhoff jarenlang restaurant Trez in de Pijp in Amsterdam. Ottenhoff, die van huis uit kok is, serveerde daar garnalenkroketjes van zijn oma, die Oma Bobs werd genoemd. De kroketjes waren zo populair dat Ottenhoff ze ook aan andere horecazaken ging verkopen.

Van thuisproductie naar eigen fabriek

Vanwege de bouw van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam en de overlast die de bouw zou veroorzaken, nam Ottenhoff afscheid van zijn restaurant om zich volledig te richten op de krokettenhandel. Toen deze vanwege de toegenomen vraag niet meer thuis gemaakt konden worden, besteedde hij de productie uit.

Sinds 2011 staat er een fabriek in Aalsmeer waar Oma Bobs de productie weer in eigen hand heeft. In 2015 won Oma Bobs de FD Gazellen Award, een prijs voor de snelst groeiende bedrijven van Nederland.

Oma Bobs

© 2015 Rene Vervloet

Omzet groeit

Oma Bobs levert uitsluitend aan de horeca en groothandels en telt 25 medewerkers. Het bedrijf draaide in 2018 een omzet van ongeveer €7,5 miljoen, die in 2019 weer zal worden aangetikt. ‘En we stoten door naar de 10 miljoen en verder, het bedrijf groeit heel hard.’

De oprichter zal onder Vanreusel nog een kleine rol gaan spelen. ‘Ik deed al niet meer zo veel. We hebben afgesproken dat ik nog een jaar beschikbaar blijf, om de marketing te doen.

Oma Bobs

Fotopersburo Dijkstra

Op de brommer door Amsterdam

Ottenhoff is trots op wat hij en zijn vrouw Saskia hebben bereikt. ‘In het begin wilden groothandels niets van ons weten, ze vonden het een rare naam. En mensen zeiden dat ik het nooit zou winnen van de grote merken. Maar ik ging zelf op de brommer de deuren langs en inmiddels hebben we 70 procent van Amsterdam in handen. Dat is uniek.’

Oma Bobs heeft zijn plek verworven in de Nederlandse snackmarkt, zegt Ottenhoff. ‘Ik sprak laatst iemand bij Van Geloven. Ik kende hem niet, maar hij mij wel, zei hij. ‘Jij bent van Oma Bobs. Je weet niet half hoeveel ze bij Van Geloven over jou praten.’

En het product is uniek, benadrukt Ottenhoff. ‘Omdat ik het bekijk vanuit het oog van een kok. Het gaat altijd om smaak, ik beknibbel niet op ingrediënten. Vanreusel wil dat behouden.’