19-jarige ondernemer zet Plaza Wijhe naar zijn hand

19-jarige ondernemer zet Plaza Wijhe naar zijn hand

Plaza verwelkomt de jongste ondernemer binnen de gelederen: de 19-jarige Adriaan Kluin, die onlangs een eigen zaak opende: Plaza Wijhe. Hij is meteen voorloper binnen de Sligro-formule.

Plaza Wijhe ging op donderdag 5 juli open, en sindsdien is het volle bak. ‘Het is gigantisch druk geweest’, vertelt Kluin. ‘Ik heb vijftig zitplaatsen binnen en zestien buiten. Allemaal bezet en rijen mensen tot buiten om afhaalbestellingen op te halen.’ De zaak heeft een vloeroppervlak van 140 vierkante meter.

Zijn ouders zijn ook werkzaam in de horeca en runnen op dit moment verschillende sporthallen in de provincie Groningen. Klein is opgegroeid in de horeca en heeft onder meer gewerkt bij een pizzeria en een cafetaria. ‘Ik wilde altijd al iets voor mezelf beginnen. We zijn in 2002 naar Wijhe verhuisd. We hebben gekeken naar wat er nog ontbrak in het dorp. Dat bleek een cafetaria te zijn.’ Kluin is niet alleen de jongste Plaza-ondernemer; hij is ook de jongste ondernemer in het dorp.

Keuze voor Plaza

De keuze voor Plaza had vooral te maken met de vrijheid van de formule. ‘We hebben ons verdiept in franchise, en mijn vader was al afnemer van Sligro. Uiteindelijk wilde ik wel echt mijn eigen ding doen, vandaar dat ik heb gekozen voor soft franchise.’

Zijn ouders staan hem bij in de zaak. ‘Mijn vader helpt bijvoorbeeld met de boekhouding. Op termijn is het wel de bedoeling dat ik dat overneem. Maar ik hou zelf de toko draaiende.’

Plaza Wijhe

Processen verbeteren

Voor Kluin is organisatie de grootste uitdaging. ‘Ik ben de afgelopen dagen veel bezig geweest met het proces achter de toonbank. Hoe gaat het bonnetje rond? Wie pakt de snacks? Het complete proces van kassa totdat de klant de deur uit gaat. Ik verander dat elke dag nog, en om de twee uur zet ik dingen anders neer omdat het nog sneller of beter kan.’

Sleutelen aan assortiment

Ook is Kluin nog aan het sleutelen aan het assortiment. ‘Het blijkt heel anders dan ik had verwacht. Ik dacht vooral gezinszakken friet en snacks te verkopen en af en toe een hamburger of luxe friet. Maar ik verkoop veel meer hamburgers, luxe friet en menu’s.’

Plaza Wijhe voert het luxe frietconcept van de formule, de Plaza Royals. In totaal zijn er twaalf verschillende toppings. ‘Ik heb er zes. Ik heb bewust gekozen voor varianten die ik op de bakplaat kan bereiden, voor snelheid en gemak.’

Nieuwe digitale presentatie

Kluin is net begonnen, maar is al een voorloper binnen de formule. Plaza Wijhe is namelijk de eerste vestiging met de nieuwe digitale presentatie van de formule, in samenwerking met De Digitale.  ‘Het zit er heel nieuw en fris uit’, zegt de jonge ondernemer. ‘Er zit meer beweging en animatie in. Ik laat voor 16.00 uur broodjes en salades zien, en na die tijd frietspecials en plates.’

Plaza Wijhe

Volgorde op de menukaart

Ook de menukaart is anders, daarvoor heeft Kluin inspiratie opgedaan bij Rob Dolphijn van Plaza Ruurlo. De formule van Sligro heeft op de nieuwe menukaart de volgorde omgedraaid en het assortiment smaller gemaakt. Kluin: ‘Eerst broodjes en salades, dan luxe friet. Daarna een pagina met hamburger en menu’s, en op de een-na-laatste pagina friet en snacks.’ Het vlees, zoals hamburgers, schnitzels en satés, koopt hij in bij een plaatselijke slager.

Kluin is alweer bezig met een nieuwe kaart. ‘Dinsdag is die klaar. Ik heb het aangepast aan de hand van wat mensen willen en wat ik aankan. Er zijn een aantal snacks die ik bijna niet verkoop, zoals de Boerenbrok en de standaard kaassouffle. Die verdwijnen uit het assortiment.’

Hoewel Kluin nog maar net is begonnen, denkt hij al na over de volgende stap. ‘Ik ben heel ambitieus en wil snel groeien. Ik denk altijd na over hoe ik groter kan worden, want ik wil niet één cafetaria hebben voor de rest van mijn leven.’

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.