De zuil van Next to Food is dinsdag 21 mei geplaatst in de zaak. ‘Waarom? Omdat we net als andere horecaondernemers moeilijk aan goed personeel kunnen komen’, vertelt Maurice Gietman. ‘We hebben op dit moment acht medewerkers, en eigenlijk hebben we er nog een of twee nodig. Maar goede mensen vinden, dat is een probleem.’
Wachten duurt te lang
In de spits tussen 17.00 en 19.30 uur krijgt Eetwinkel Snackcorner gemiddeld zo’n 150 bestellingen te verwerken, zowel in de winkel als per telefoon en online. ‘En zeker op vrijdag en zaterdag staat de rij tot buiten. Mensen moeten dan soms twintig minuten wachten. Ze lopen niet weg, maar we vinden het wel te lang. We willen dat halveren. En als ze al via de zuil hebben besteld, maakt dat het wachten ook aangenamer, denken we.’
Druk op de bakwand
Als bestellingen sneller binnenkomen, betekent dat wel meer druk op de bakwand. ‘Maar dat vinden we niet erg, het hangt toch altijd vol met bonnetjes. Het gaat alleen iets sneller. Ook kunnen we dankzij de bestelzuil iemand extra inzetten aan de bakwand. En als het minder druk is, kan ik een medewerker minder inroosteren en diegene juist op de drukke momenten in de week laten komen.’
Vooruitstrevend
Ook als Snackcorner over genoeg personeel beschikte, zou Gietman de bestelzuil – die het bedrijf 8000 euro kostte – hebben aangeschaft. ‘We proberen altijd vooruitstrevend en innovatief te zijn.’ De ondernemer is niet bang dat het te onpersoonlijk wordt in de zaak. ‘We zullen toch altijd de mensen begroeten en een praatje maken.’