De stijging van 5 procent ligt wel anderhalf procent hoger dan de gemiddelde stijging in de markt. Kwalitaria baseert zich daarbij op cijfers van FoodserviceXS.
De omzetgroei heeft Kwalitaria vooral te danken aan hogere bestedingen. In de winkel liggen die momenteel rond de €11. Kwalitaria schrijft die stijging toe aan de groeiende populariteit van de hamburgers en de maaltijden. Online is de gemiddelde besteding een stuk hoger: €20.
Meer upselling online
‘Online zijn de bestedingen hoger omdat mensen daar meer rust hebben’, weet marketing manager Martijn Boone. ‘Ze voelen de druk niet van andere wachtende mensen in de zaak waardoor ze meer tijd nemen om te bestellen.’ Daarbij merkt Boone dat mensen online veel sneller iets bijbestellen. ‘We zien veel meer upselling online dan in de winkel. Mensen klikken gemakkelijk opties aan. Bij een burger bijvoorbeeld extra toppings zoals dubbel kaas, dubbel bacon.’
Stijging 2017 minder groot
In 2016 steeg de omzet van Kwalitaria ten opzichte van 2015 met 11 procent. ‘We hadden toen de introductie van ons burgerconcept, dat zorgde ervoor dat ondernemers een forse prijsverhoging konden doorvoeren. We gingen van standaardburgers naar premiumburgers voor premiumprijzen. Ook het broodconcept werd toen geïntroduceerd. En we hadden de grootste wave van leden die startten met bezorgen.’ Op dit moment doet ongeveer de helft van de leden, zo’n zeventig ondernemers, aan maaltijdbezorging. ‘We verwachten dat dat dit jaar naar de honderd gaat’, aldus Boone.
Uitrol Kwalitaria 4.0
Kwalitaria gaat dit jaar door met de uitrol van het 4.0-concept. ‘We zijn nu met de achtste winkel bezig’, zegt Boone. ‘Daarnaast gaan we dit jaar alle communicatie- en marketingmaterialen in onze nieuwe huisstijl presenteren. Dat is voor ons een enorme investering aan de marketingkant.’ Volgens Boone draagt de formule die investering zelf. ‘Er is geen sprake van feeverhoging, dat hebben we niet nodig. Bovendien worden ondernemers al geconfronteerd met kostenstijgingen, onder meer op het gebied van grondstoffen en cao-lonen.’