Het rommelt in de top bij kwakkelend Booking en winst verdampt

Het rommelt in de top bij kwakkelend Booking en winst verdampt

Het is onrustig in de top van reissite Booking.com, dat zwaar te lijden heeft onder de coronacrisis. Deze week verloor het van oorsprong Nederlandse bedrijf met hoofdkantoor in Amsterdam Matt Swann, het directielid dat over de technologie gaat van het internetplatform. Daarnaast is de winst in 2020 teruggelopen tot nog maar één procent van het resultaat in 2019.

Boekingsgigant Booking.com beleeft een zeer onrustige tijd. Nu als gevolg van de coronapandemie de internationale reismarkt is ingestort, zeker op leisuregebied, lopen de inkomsten van het bedrijf drastisch terug. Om die crisis het hoofd te bieden, kondigde Booking afgelopen zomer al aan een kwart van het personeel te willen ontslaan.

Topmanagers stappen op

Naast de financiële malaise, vertrekt de ene na de andere topmanager bij het bedrijf. De meeste recente in die rij is nu chief technology officer Matt Swann. Een interim-manager gaat zijn taken waarnemen, blijkt uit interne correspondentie die is ingezien door NRC.

Swann is de laatste in een rij topmanagers die recent bij Booking.com zijn vertrokken of een andere, aanzienlijk minder zware rol hebben gekregen. Zo stapte afgelopen zomer financieel directeur Marcela Martin op, na een dienstverband van nog geen twee jaar. Ook voor haar is een interim-directeur in de plaats gekomen. David Vismans, sinds 2012 aan boord en de belangrijkste verantwoordelijke voor de website, legde eveneens zijn functie neer, terwijl Booking-veteraan en -bestuurder Pepijn Rijvers met sabbatical ging. Beiden zijn nog wel adviseur van het bedrijf.

Swann heeft zijn vertrek eerder deze week intern bekendgemaakt. Een van de belangrijkste beslissingen waarbij Swann nauw betrokken was, betrof de keuze om gebruik te maken van de clouddiensten van Amazon.

Nog maar één procent over

Booking.com wordt hard geraakt door de coronacrisis. Uit de jaarcijfers die het Amerikaanse moederbedrijf woensdagavond publiceerde, blijkt dat de omzet vorig jaar uitkwam op €5,6 miljard, 55 procent minder dan in 2019. Booking Holdings – waar ook restaurantwebsite OpenTable, reisplatforms Agoda en Priceline en autoverhuurbedrijf Rentalcars onder vallen – hield onder de streep €48 miljoen over, tegenover een winst van bijna €4 miljard een jaar eerder. Daarmee was de winst in 2020 slechts iets meer dan één procent van het resultaat in 2019.

Rode cijfers

In het laatste kwartaal van 2020 is het bedrijf zelfs in de rode cijfers gedoken. De laatste drie maanden van het jaar werden 60 procent minder overnachtingen geboekt dan een jaar eerder. Het bedrag dat met de reserveringen was gemoeid zakte zelfs met 65 procent, tot €6 miljard. Veel landen kondigden in het najaar nieuwe lockdowns aan, waardoor het animo voor internationale reizen extra sterk afnam.

Onder de streep kwam Booking in het laatste kwartaal van 2020 uiteindelijk €135 miljoen tekort, waar in het vierde kwartaal van 2019 nog sprake was van een nettowinst van bijna €1 miljard.

Topman Glenn Fogel rekent dit jaar weer op herstel. De afgelopen weken is het ook al weer ietsje beter gegaan met de boekingen, geeft hij aan. 'Vooruitkijkend, heb ik meer vertrouwen dan ooit in onze toekomst op de lange termijn en in het uiteindelijke sterke herstel van de vraag naar reizen.'

Booking.com is naar schatting goed voor 80 à 90 procent van de inkomsten van het moederconcern. Het van oorsprong Nederlandse bedrijf heeft wereldwijd zo'n 17.000 medewerkers, waarvan 5500 in Amsterdam.

Imagoschade

Wat het bedrijf niet hielp, was de opstelling in de eerste fase van de coronacrisis. Zo was er weinig coulance richting hoteliers die in problemen kwamen met betalingen aan het bedrijf maar vroeg Booking zelf aan de andere kant miljoenen staatssteun in het eerste NOW pakket. Na een storm van kritiek, onder meer vanuit KHN, koos Booking ervoor geen gebruik te maken van nieuwe steunpakketten.

In september zei scheidend VNO-NCW-voorzitter Hans de Boer (die in januari dit jaar is overleden) nog dat 'Booking op z'n donder heeft gekregen en dit nooit meer zou doen.' Nog geen maand later kwam Booking weer negatief in het nieuws nadat het een hotel dat betalingsproblemen had van het platform verwijderde en een crediteurenakkoord weigerde, terwijl dat volgens de nieuwe wet WHOA wel zou moeten. Ook hier bond het bedrijf na media-aandacht in en ging alsnog akkoord.