Booking.com weigert crediteurenakkoord en sluit hotel af

Booking.com weigert crediteurenakkoord en sluit hotel af

Booking.com weigert mee te werken aan een onderhands crediteurenakkoord van een hotel in financiële nood. De rechter zal het boekingsplatform vermoedelijk dwingen om akkoord te gaan - volgens de nieuwe wet WHOA. Maar Booking heeft het hotel tegen haar wil van haar platform verwijderd. 'Machtsmisbruik.'

'Machtsmisbruik,' zegt Maikel Lindewegen van 402 Financiële en Administratieve Begeleiding . ‘Booking probeert zo betaling af te dwingen.’ Lindewegen heeft het akkoord namens het hotel opgesteld.

Naschrift redactie 
Twee weken na publicatie is Booking.com tot inkeer gekomen en is het bedrijf alsnog akkoord gegaan met het crediteurenakkoord (27 oktober). Het hotel is ook weer te boeken via het platform.

Volgen Lindewegen zal de rechter Booking dwingen om mee te werken aan de regeling, maar ondertussen loopt het hotel nu veel boekingen mis. ‘De gemaakte afspraken voldoen honderd procent aan de nieuwe wet.’

Booking heeft hem vrijdag 9 oktober bij monde van een senior credit controller laten weten dat het hotel het volledige openstaande bedrag moet voldoen of anders volgt afsluiting op woensdag. Dat laatste is dinsdagmiddag 13 oktober al gebeurd.

'Optreden is nodig'

‘Als bedrijven zoals Booking.com door hun macht op deze manier de wet willen manipuleren dan moet hier tegen opgetreden worden,’ stelt Lindewegen geërgerd.

‘De wet (WHOA) schrijft immers voor dat geen enkele crediteur ten opzichte van de andere crediteuren bevoordeeld mag worden door meer of volledige betaling en dat probeert Booking.com nu toch af te dwingen. Hierdoor valt de rechtsgrond onder het akkoord weg waardoor het akkoord faalt en onuitvoerbaar wordt. De WHOA is er juist om dit soort gevallen tegen te gaan om zo een enkele crediteur niet een positie te geven dat zij een akkoord kunnen frustreren voor alle overige belanghebbende in een dossier.’

Booking als enige crediteur niet akkoord

Volgens de wet moeten de schuldeisers minimaal 20 procent van hun vordering krijgen, ook moet minimaal 75 procent van de crediteuren akkoord gaan met de afspraken. ‘Booking krijgt 24,6 procent van het openstaande bedrag en zij zijn de enige schuldeiser die dwars ligt.’

Lindewegen heeft – om wantrouwen weg te nemen – Booking aangeboden inzage in het dossier te geven, maar hier is het bedrijf niet op in gegaan. ‘Ze stellen gewoon keihard: betalen of we sluiten je af. Dat noem ik machtsmisbruik.’

Wat deze case niet helpt is dat alle recente facturen netjes zijn betaald. ‘De saneringsdatum van de schulden ligt in juli 2020. Alle facturen van een latere datum zijn voldaan. Daar kan het ook niet aan liggen. Ik weet echt niet waarom deze partij zo moeilijk doet.’

Het hotel heeft een totale schuld van 560.000 euro waarvan 4.000 euro bij Booking.com.

Wet Homologatie Onderhands Akkoord, WHOA

Begin oktober 2020 is de ‘Wet Homologatie Onderhands Akkoord (WHOA) aangenomen. Deze wet schrijft voor dat frustrerende crediteuren bij een onderhands crediteurenakkoord gedwongen kunnen worden zich bij het akkoord aan te sluiten.

Voorwaarde is dus wel dat er minimaal 20% van de openstaande vordering moet worden geboden en ook moet er minimaal 75% van alle crediteuren achter het akkoord staan.’ Aan die eisen voldoet Lindewegen ruimschoots in deze case zo zegt hij zelf.

‘De senior credit controller weigerde mij echter in contact te brengen met iemand van de afdeling Legal. Ik kwam gewoon niet verder, waardoor dit geëscaleerd is. Het hotel had nooit afgesloten mogen worden.’

‘De arrogantie van Booking die uit dit gedrag spreekt, maakt me boos. Dit mag niet!’

Reactie Booking.com

Booking reageert niet inhoudelijk op de kwestie maar komt alleen met de volgende schriftelijke reactie:

'Wij voelen heel erg mee met de uitdagingen waar al onze partners voor staan aangezien COVID-19 een enorme impact heeft gehad op de hele reisindustrie, inclusief ons bedrijf. We zijn toegewijd om een open dialoog te houden met de eigenaar van deze accommodatie en om een werkbaar betalingsplan te vinden voor het openstaande bedrag, zodat hun listing op ons platform kan worden hersteld.'