Gasten letten op verspilling en energiezuinig koken
Voedselverspilling is voor veel gasten een dealbreaker: bijna zeven op de tien (68%) Nederlanders vinden het belangrijk dat restaurants hier maatregelen tegen nemen. Een meerderheid van de gasten verwacht dat restaurants afzien van plastic wegwerpartikelen (57%), en 56 procent wil dat duurzame opties duidelijk zichtbaar op de menukaart staan.
Bovendien let 46 procent op of het restaurant wat zij bezoeken energiezuinig is. Dat sluit aan bij wat restauranthouders zelf ook merken: bijna twee derde (64%) ziet dat gasten steeds vaker bewust voor duurzaam geproduceerde gerechten kiezen.
Duurzaamheid in de praktijk
Restauranthouders spelen al in op deze groeiende duurzaamheidswens van gasten. Zo koopt 55 procent regionale producten in en kiest de helft voor plasticvrije alternatieven zoals papieren rietjes. Bijna een derde (29%) zet herbruikbare servetten of serviesgoed in.
Daarnaast wordt er geïnvesteerd in energiezuinige apparatuur (64%), afvalscheiding (64%) en waterbesparende voorzieningen (60%). Ook portiegroottes worden aangepast: de helft houdt rekening met kleinere porties vanuit duurzaamheidsoverwegingen, en ruim een kwart (26%) hergebruikt voedselafval. Denk hierbij aan het gebruik van groenteschillen voor het trekken van bouillon en oud brood dat wordt verwerkt tot paneermeel.
Toch krijgen veel ondernemers (49%) weinig terugkoppeling van hun gasten over duurzame initiatieven, waarschijnlijk omdat hun inspanningen op dit gebied niet opvallen. Dit wijst erop dat duurzaamheid niet alleen vraagt om actie, maar ook om duidelijke communicatie, zo stelt Lightspeed.
Doorslaggevende factor
'Duurzaamheid is uitgegroeid van een niche naar een doorslaggevende factor in de horeca,' zegt Emine Youssef, Regional Senior Sales Director bij Lightspeed. 'Gasten letten niet alleen op initiatieven zoals het tegengaan van verspilling of het gebruik van lokale producten, ze zijn er zelfs bereid extra voor te betalen.'
'Voor ondernemers ligt hier een kans om zich te onderscheiden en waarde toe te voegen. Transparante communicatie over duurzame keuzes is van groot belang om waardering en loyaliteit op te bouwen. Uiteindelijk gaat het erom duurzaamheid niet als los project te zien, maar als een integraal onderdeel van de gastbeleving: van menukaart tot energievoorziening.'