Eigenaren The Streetfood Club openen nieuw concept: Carmel Market

Eigenaren The Streetfood Club openen nieuw concept: Carmel Market
Carmel Market, Tel Aviv

Joost Bergsteijn en Wes Schreutelkamp, mede-eigenaren van de succesvolle restaurant concepten The Streetfood Club en Rum Club, openen een nieuwste aanwinst. Carmel Market staat deze zomer gepland voor opening. Middels crowdfunding zijn de ondernemers op zoek naar extra investeerders.

Het restaurant opent - naar verwachting in juli - op het Janskerkhof 10, pal naast The Streetfood Club. Carmel Market is één van de populairste en de meest levendige markt van Tel Aviv. 'Deze markt vormt de bron van de inspiratie voor Carmel Market als restaurant. We noemen onze keuken ‘Modern Middle Eastern Mediterranean’, een keuken die het gehele Levant gebied beslaat', zo vertellen de ondernemers op de crowdfundingssite.

Op tafel

De Levant is de historisch- geografische naam voor een uitgestrekt gebied in West-Azië, en beslaat landen als Syrië, Libanon, Jordanië, Israel, maar ook Turkije, tot de kusten van Griekenland, Cyprus en Egypte. Tel Aviv representeert deze keuken op een vooruitstrevende manier; ‘Where East meets West’, waar traditie en de nieuwe wereld samen blenden. 'Yotam Ottolenghi heeft deze keuken de afgelopen jaren veel bekendheid gegeven. Deze blend van invloeden zorgt voor een georganiseerde chaos op tafel, een balagan. Met brood als verbindende factor, gaat het in dit concept om samen zijn en samen delen. In alle gerechten proef je de versheid en ambacht terug. Het gaat om eenvoud, maar is niet eenvoudig.'

Interieur

In tegenstelling tot The Streetfood Club en de Rum Club, wordt het interieur van Carmel Market rustig. 'Druk op tafel, dus rustig in het interieur', zo klinkt de verklaring. De kleuren en materialen zijn natuurlijk en puur. 'Dit resulteert in een ingetogen stijlvolle inrichting. Samen met de originele details uit het pand, mixt dit - net als de gerechten - modern met traditie, maar altijd op een verfijnde manier.' Het interieur wordt zelf gedaan door de eigenaren achter het concept.

Binnentuin

Ook aan de buitenlucht is gedacht, het marktgevoel van de Carmel Market wordt doorgetrokken in de ruime binnentuin, 'de hidden gem van Utrecht'.

Zitplaatsen

Het restaurant zal ongeveer 100 zitplaatsen binnen hebben, met nog eens 50 in de binnentuin en 50 op het terras aan de voorzijde. Het opent voor ontbijt, lunch, borrel en diner. Gasten zijn welkom voor één, of twee kleine gerechtjes, maar ook om all-out te gaan met een avondvullend programma.

Waarom crowdfunding?

'Ondanks reeds bewezen restaurant concepten heeft ook bij ons de coronacrisis er flink in gehakt', zo laten de ondernemers weten. 'We zijn niet bang om een nieuwe uitdaging aan te gaan, maar hebben hulp nodig om ook dit restaurant de WOW-factor te geven die men van ons gewend is.' De constructieve bouw van de keuken, het restaurant en de binnentuin wordt door de ondernemers zelf gefinancierd. Het geld dat met crowdfunding wordt opgehaald, wordt gebruikt voor het herstellen van de monumentale wanden en het plafond, de tegels in de bar en het restaurant gedeelte, de bar zelf, de stoelen, banken en tafels.'