'Kwart meer reserveringen voor Restaurant Week'

'Kwart meer reserveringen voor Restaurant Week'

De najaars-editie van de Restaurant Week 2021 was de beste editie van de afgelopen tien jaar. Dit zegt Jeroen van den Brink van organisator Dining City. Er werden een kwart meer reserveringen binnengehaald met fors minder deelnemende eetgelegenheden. De omzet per restaurant was de hoogste ooit.

‘We hebben met 33 procent minder deelnemende restaurants 25 procent meer reserveringen gedaan,’ zegt Van den Brink over de najaarseditie van de Restaurant Week 2021. Een absoluut aantal wil hij vanwege concurrentie overwegingen niet noemen.

Het gaat hier om een vergelijking met met de najaarseditie van 2020 die toen ook al goed was maar deze editie is dus een record in meerdere opzichten.

Hij vervolgt: 'Restaurateurs noteerden de allerhoogste gemiddelde besteding in de historie van deze actieweek. Mensen hebben allemaal veel geld en laten het breed hangen. Qua omzet voor deelnemende restaurants was dit dus ook de beste editie ooit.'

De kortingsactie werd de hele maand september gehouden. In deze periode bieden deelnemende restaurants een driegangenmenu aan tegen een scherpe prijs, vanaf 28,50 euro per persoon exclusief drank. De actieweek vindt twee keer per jaar plaats, in najaar en voorjaar.

Slim gebruik van data

De goede resultaten ontstaan volgens Van den Brink door slim gebruik van data. ‘Op welke stad wordt veel gezocht? Is dat Roermond? Dan hebben we daar actief gezocht naar deelnemers als die er nog niet zo veel waren. Zo hebben we met één derde minder deelnemers dan andere jaren wel 25 procent meer reserveringen weten binnen te halen. Sommige restaurants hebben meer dan 2.000 couverts gedaan!’

De inzet van data maakte ook dat de Restaurant Week naar steden ging waar voorheen geen of nauwelijks deelnemers waren.

Personeelstekort remt

Van den Brink stelt dat hierdoor de deelnemers ook meer marge konden maken op de actie. ‘Veel couverts, scherp inkopen. Dat resulteert tot meer rendement. En het had nog hoger kunnen zijn als niet zo veel bedrijven kampen met ernstig personeelstekort. Hierdoor zijn heel veel restaurants één of meerdere extra dagen gesloten.’

Rapportcijfer van 8,4

Het gemiddelde cijfer van gasten waarmee ze de Restaurant Week beoordelen is een 8,4, in 2019 was dit een 8,1. In 2020 ging vanwege corona de actie niet door.

Nieuwe beoordeling

In totaal wordt 85 procent van de restaurants door gasten ‘aanbevolen’. Deze optie was deze Restaurant Week nieuw om te kijken hoe gasten het aanbod van de restaurants in de Restaurant Week waarderen. ‘Met een score van 85 procent is dat erg goed,’ besluit Van den Brink.