citizenM groeit met nieuwe hotelopeningen en digitale ontwikkelingen

citizenM groeit met nieuwe hotelopeningen en digitale ontwikkelingen
citizenM Los Angeles

De portefeuille van de van oorsprong Nederlandse designhotelketen citizenM is uitgegroeid tot 24 hotels wereldwijd en dit jaar nog komt daar een eerste hotel in San Francisco bij. Ondanks de pandemie opende citizenM een vierde hotel in Parijs en trok naar nieuwe steden als Genève, Seattle, Washington DC en Los Angeles.

Het Nederlandse lifestyle hotelconcept citizenM gaat onverminderd door met haar uitbreidingsplannen. Vooral in de VS zet de keten in op expansie. Met vijf nieuwe hotels in 2022 - Miami (2), Chicago (1e), Washington DC (2e) en Seattle (2e) - wordt het aantal hotels in het land nagenoeg verdubbeld. Het totale VS-aanbod komt, met de bestaande locaties in New York, Boston, Seattle, San Francisco, Washington DC en Los Angeles, daarmee op 12.

Ook in Europa zijn er expansieplannen voor volgend jaar. In Londen opent met Victoria de vierde vestiging in de stad. In de jaren daarna zullen Rome en extra locaties in Londen en Parijs volgen. Ook zijn er plannen in Duitse steden, waarmee het merk voor het eerst in Duitsland actief wordt.

Tech-forward-aanpak van citizenM

CitizenM maakt haar positie als innovatief hotelconcept waar door haar gasten controle over hun verblijf te geven. Via de citizenM-app kunnen gasten bijvoorbeeld zelf een hotelkamer boeken, in- en uitchecken, kamerdeuren openen, de verlichting, zonwering en temperatuur regelen en eten bestellen. De hele sfeer in de kamer wordt geregeld door de app of de MoodPad-tablet in de kamer.

Naast een groot aantal tv- en muziekkanalen, is de tv vooraf geladen met de exclusieve Brainwaves-stemmingen van citizenM. Dit zijn muziek- en lichtcomposities, waarvan wetenschappelijk is bewezen dat ze de veelvoorkomende stress van reizen verlichten: angst, slapeloosheid en gebrek aan focus.

Met de lancering van de app in 2020 was citizenM het eerste hotelmerk wereldwijd dat een contactloze hotelervaring creëerde en implementeerde in de gehele keten, dit dankzij haar unieke ‘owner-operator’-positie.

Eerder dit jaar werd de mobiele app van citizenM beloond met twee gouden Dutch Interactive Awards in de categorieën ‘merk’ en ‘service’. Ze werd door de jury geroemd om haar gedurfde aanpak en de snelle aanpassing van de contactloze hotelervaring, die tijdens de coronacrisis actueler dan ooit was - en blijft. Maar daar bleef het niet bij. De app is ook bekroond tot winnaar bij de Skift IDEA Awards 2020 in de categorie ‘Contactless Solution’ én sleepte een Red Dot Award, Brand & Communication, in de wacht. De Red Dot-jury riep de citizenM-app uit tot een van de beste van 2021.

Groot, groter, groenst

CitizenM focust zich op het versnellen van de activiteiten op het gebied van milieu, maatschappij en bestuur (ESG) als onderdeel van de bedrijfsstrategie. Al vanaf de eerste hotelopening in 2008 is citizenM op een missie om betaalbare luxe, groene gebouwen en een bewustere benadering van reizen naar ’s werelds meest aantrekkelijke steden te brengen. Het motto van de hotelketen: ‘Positieve verandering beïnvloeden in een wereld waar we gewoon te gast zijn’.

Voor de externe toetsing van deze voortgang neemt citizenM elk jaar deel aan de GRESB-beoordeling; een onafhankelijke, missie-gedreven, door investeerders geleide organisatie die ESG-gegevens heeft gestandaardiseerd. En de inspanningen van citizenM worden beloond: in 2020 steeg de score van het designhotel met meer dan 25 procent in vergelijking met 2019 in het GRESB-benchmarkrapport. Ook heeft de Nederlandse hotelketen recent een GRESB-beoordeling van vijf sterren ontvangen.