Verdien extra inkomsten met de parkeergarage van je hotel

Verdien extra inkomsten met de parkeergarage van je hotel

De bezettingsgraad van hotels ligt vaak boven de 75%. Dit potentieel ligt er ook voor de parkeergarage van het hotel. Rutger Schuur, CIO ParkBee, ziet kansen voor hotels en het parkeermanagement. En dat zal extra inkomsten opleveren.

Rutger Schuur studeerde af aan de hotelschool, maar richt zich als Chief Investment Officer bij ParkBee inmiddels op het vinden van off-street parkeerlocaties, onder andere bij hotels.

Schuur: 'Waar online reserveren, contactloos betalen en yield management in de hotelbranche al heel gewoon is, wordt de parkeergarage door de hotelbranche nog vaak over het hoofd gezien. Goed yield management is toonaangevend voor de winst van elk hotel. Ook op de parkeergarage.'

Off-peak additionele inkomstenstroom

Parkeerplekken bij hotels worden steeds minder intensief gebruikt, doordat gasten vaker op een andere manier een hotel of restaurant bezoeken. De gemiddelde bezetting van een parkeerplek bij hotels is 15%, terwijl de bezetting van een hotelkamer gemiddeld 78,2% is (Hosta 2020). Het voordeel van een parkeerplek is dat je die meerdere keren per dag kan verhuren. Dit is moeilijker voor een hotelkamer.

'Met onze technologie hebben we inzicht in de huidige bezetting, kunnen we de toekomstige bezetting voorspellen én optimaliseren. De plekken die niet gebruikt worden tijdens off-peak momenten door hotel- en restaurantgasten, stellen we beschikbaar aan gebruikers van parkeerapps zoals Parkmobile, Tranzer of Google Maps. Dat levert extra inkomsten op. Daarnaast levert ParkBee een oplossing die geen investering vraagt en binnen twee weken geïmplementeerd kan worden op de bestaande slagboom.'

Prioriteit aan gasten en ontzorgen front desk

Uiteraard blijven gasten prioriteit houden. Managers houden zelf de regie in handen via het online dashboard en kunnen bijvoorbeeld aangeven hoeveel parkeerplekken beschikbaar zijn voor externe gebruikers. Schuur: 'Is er een conferentie? Dan kan de beschikbaarheid tijdelijk naar nul, zodat de plekken alleen gebruikt kunnen worden door bezoekers van de conferentie. Door slimme technologie op de bestaande parkeerinfrastructuur van hotels te plaatsen, maakt ParkBee het parkeerproces volledig digitaal, dus ook de betalingen. Parkeerders hebben geen last van storingen bij de betaalautomaat.'

'Daarnaast is de klantenservice van ParkBee 24/7 bereikbaar voor parkeerders. Zo nemen we werk van de front desk uit handen en zorgen we ervoor dat zij zich volledig kunnen richten op dat waar ze goed in zijn: service verlenen aan hotel- en restaurantgasten.'

Samenwerkingen met hotels

'We zijn continu bezig met het verbeteren van onze dienstverlening en werken nu samen met 123 in hotels in Nederland. Parkeren kan zo onderdeel worden van de booking flow van het hotel. Parkeerders reserveren online en gasten kunnen met hun mobiel in- en uitrijden. We kunnen externe parkeerders via het restaurant naar buiten of terug naar de auto laten lopen, zodat ze nog een kopje koffie kunnen nemen voordat ze hun weg vervolgen. Zo is voor elke parkeerder een passende oplossing.'

Duurzame diensten

Aanvullend biedt ParkBee extra diensten die niet alleen de hotelgast, maar ook het klimaat ten goede komen. 'Gasten maken steeds liever gebruik van duurzame oplossingen en diensten. Dat faciliteren we door elektrische laadpalen en (elektrisch) deelvervoer aan een parkeerlocatie toe te voegen. Een voorbeeld hiervan is onze samenwerking met Westcord Fashion Hotel en mobility-aanbieder Hely. Bewoners en bezoekers van Westcord Fashion Hotel en de buurt, kunnen bij deze mobiliteitshub elektrische voertuigen reserveren en gebruiken.'

'Als grootste digitale parkeerplatform is het onze ambitie om de parkeerrevolutie in Europa te leiden, om naadloze off-street parkeerervaringen te bieden voor gebruikers en steden duurzamer in te richten.'

Dit doet ParkBee in samenwerking met inmiddels meer dan 123  hotellocaties in Nederland. Van boetiekhotels tot grote hotelketens zoals Hilton, Accor, NH hotels en Marriott. Niet alleen in Nederland, maar ook in Engeland, Duitsland, Frankrijk en België.

Dit artikel is gesponsord door ParkBee.