Nederlandse hotelscholen winnen op EMCup 2022

Nederlandse hotelscholen winnen op EMCup 2022
Het team van Stenden viert de winst van de EMCup 2022.

Ruim 20 hotelscholen uit 12 landen namen in Maastricht deel aan de 14e editie van de European Mise en Place Cup, een jaarlijkse wedstrijd voor teams van die scholen. De overall winnaar én de nummer twee zijn Nederlandse hotelscholen: Stenden uit Leeuwarden won de tweedaagse wedstrijd. Ook een deel van de individuele awards ging naar Nederlandse hotelscholen.

De winnaar van de EMCup 2022 is Hotel Management School - NHL Stenden Hogeschool uit Leeuwarden, gevolgd door Saxion Hogeschool uit Leeuwarden en The Emirates Academy of Hospitality Management uit Dubai. 

Daarnaast wonnen studenten van Saxion twee individuele awards, Hotel Management School Maastricht won er één. Daarmee pakten de Nederlandse hotelscholen 3 van de 9 individuele awards. Bovenop de twee podiumplaatsen in de overall rangschikking was het een bijzonder succesvolle wedstrijd voor de Nederlandse scholen. 

Derde keer voor Stenden 

Het is niet de eerste keer dat Stenden de wedstrijd wint. Ook in 2010 en 2015 won het team uit Leeuwarden de wedstrijd. Vorig jaar werd Stenden nog tweede. Ook andere hotelscholen uit Nederland hebben de EMCup al eens gewonnen. BUAS deed dat in 2020, TIO in 2016, Hotelschool Den Haag in 2011.

In totaal deden ruim 100 studenten van 22 internationale Hotel Management Scholen uit 12 verschillende (voornamelijk Europese) landen mee aan de EMCup 2022 in Maastricht. 

Die 14e European Mise en Place Cup (EMCup) draaide om het thema ‘Intrapreneurship - The salvation of our hospitality DNA?’. Dat thema is gekozen als gevolg van de snelle veranderingen waarmee de gastvrijheidsindustrie te maken heeft gehad. Van de wereldwijde financiële crisis tot de recente pandemie, meerdere externe omstandigheden dwingen de industrie om haar acties en doelstellingen opnieuw te evalueren. 

De deelnemende studenten pakten dit probleem frontaal aan en inspireerden de Business Jury met hun creatieve ideeën. De Business Jury bestaat dit jaar uit meer dan 80 hospitality professionals van 44 verschillende bedrijven. 

Competitiedagen  

De teams van studenten voerden voorafgaand aan de wedstrijd verschillende opdrachten uit. Ze moesten een social media-campagne opzetten om de naamsbekendheid van hun deelname aan de EMCup en het thema te vergroten. 

Daarnaast schreven de 22 teams een academische paper die beoordeeld werd door de leden van de Business Jury. Ook pitchten de teams hun academische paper tijdens de competitiedagen. 

Verder werkten ze aan een case die ook werd gepitcht, waarbij de feedback van de jury niet uit het oog werd verloren. Al deze elementen maakten deel uit van de rangschikking van de top 14. De top 14 ging in tweetallen de strijd aan in debatten en de zeven winnaars kregen de kans om hun case verder uit te werken. 

Vervolgens presenteerden deze zeven teams hun ideeën aan een groot publiek op het podium van MECC Maastricht. De studenten lieten zien hoe de horeca kan zorgen voor een leven lang leren om werknemers binnen de branche te houden.