Stenden zet VR-bril in voor horecaonderwijs

Stenden zet VR-bril in voor horecaonderwijs

Stenden introduceert vanaf komend schooljaar de VR-bril in het horecaonderwijs. De bril wordt onderdeel van het lesmateriaal op de Hotel Management School.

Met behulp van interactieve en levensechte 3D-modellen die studenten te zien krijgen via de VR-bril, wordt het horecaonderwijs aantrekkelijker gemaakt voor studenten.

VR-bril horecaonderwijs

In een virtuele keuken leren zij alles over de werking van keukenapparatuur - van knoppenkennis tot welk apparaat waarvoor gebruikt wordt -, productkennis, veiligheid en bescherming.

Het grote voordeel van deze werkwijze is dat de student al aan de slag kan zonder docent en daarmee goed voorbereid is op de praktijklessen. Dit werkt een stuk efficiënter.

Stenden en MetaChef

‘In het onderwijs ben je altijd op zoek naar vernieuwing. En daarom zijn wij samen met MetaChef - een uitgever van interactief 3D-beeldmateriaal - achter de schermen druk bezig met deze innovatie.

Vanaf het nieuwe schooljaar bieden wij onze studenten de mogelijkheid zich voor te bereiden op de praktijklessen door het gebruik van een VR-bril. Dit sluit aan bij onze missie van Design Based Education’, aldus Marco ten Hoor, academiedirecteur van Hotel Management School van NHL Stenden.

'Je kunt het bijna aanraken'

Omdat een 3D-model heel beeldend is, maakt het producten en bereidingstechnieken nog realistischer. ‘Naast het feit dat het gewoon heel gaaf is, maakt het leren een stuk leuker,’ aldus Stenden.

Ook onderwerpen als warenkennis komen aan bod waarmee studenten nog sneller inzicht krijgen in welk product in het seizoen is.

Of wat past binnen Dutch Cuisine. Dit principe wordt binnen restaurant Wannee, één van de leerbedrijven van de Hotel Management School, nageleefd.

Digitale transitie voor onderwijs

Robbert Oude Luttikhuis (MetaChef) hoopt opleidingen door deze samenwerking nog beter mee te nemen in de digitale transitie. Robbert: ‘Het gaat hier om de volgende fase digitaal en interactief onderwijsmateriaal die voor kwaliteitsverbetering zal zorgen in het horecaonderwijs.’