Finalisten Horeca Inspiratie Trofee bekend

Finalisten Horeca Inspiratie Trofee bekend

De jury van de Horeca Inspiratie Trofee (HIT) is de afgelopen maanden overstelpt met creatieve ideeën om de gastvrijheidsbranche aantrekkelijker te maken voor werknemers. Dat zegt juryvoorzitter Wim Dupont namens de Hospitality Synergy Group, een van de initiatiefnemers van de award.

De nieuwe prijs, die op 10 oktober voor het eerst wordt uitgereikt tijdens de vierde editie van Limburgs Culinair Gala in MECC Maastricht, is bedoeld om ondernemers in de horecabranche te stimuleren creatief na te denken over de toekomst. Deelname staat open voor bedrijven in zowel Nederlands- als BelgischLimburg, die ten minste vijf medewerkers op de loonlijst hebben staan.

Horeca Inspiratie Trofee

Het is de bedoeling dat de uitreiking van de Horeca Inspiratie Trofee een jaarlijks hoogtepunt wordt op de activiteitenkalender van de gastvrijheidsbranche. Elk jaar zal de nadruk worden gelegd op een ander thema dat samenhangt met innovatie en duurzaamheid. Dit jaar staat het ‘binnenhalen, binden, boeien en behouden van medewerkers’ centraal, waarmee de organisatie inhaakt op wellicht de grootste uitdaging voor de horecabranche van dit moment: het schrijnende tekort aan goed en vakkundig personeel.

'De leden van Les Amis GastrEUnomiques (LAG), een netwerkclub bestaande uit ondernemers in de Limburgse en Euregionale gastvrijheidsbranche, hebben 114 kandidaten aangemeld, uit Nederlands- en Belgisch-Limburgs', aldus onafhankelijk juryvoorzitter Dupont.

'De leden van LAG hebben daaruit middels een stemming vijftien finalisten gekozen (zie onderstaand overzicht, red.). Vanaf eind augustus mag het grote publiek dit aantal via een stemronde terugbrengen tot vijf. Deze overgebleven kandidaten worden op maandag 10 oktober beoordeeld door een vakjury'.

Inspiratiecheque

De winnaar van de Horeca Inspiratie Trofee krijgt ‘een inspiratiecheque’ ter waarde van 5000 euro, die naar believen besteed kan worden aan scholing, ontwikkeling en incentives. De laureaat is daarnaast verzekerd van landelijke media-aandacht. Om het belang van de prijs voor de Limburgse economie te onderstrepen, heeft ook het Limburgs Instituut voor Ontwikkeling en Financiering (LIOF) zich achter het initiatief geschaard. De ontwikkelingsmaatschappij heeft voor het project een 'toerisme innovatievoucher' beschikbaar gesteld.