'Dat is vooral te danken aan de toeristenstroom die weer op gang is gekomen. Maar ook de zakelijke reizigers zijn terug van weggeweest', zegt horeca-expert Stef Driessen van ABN AMRO.
Nieuw en aantrekkelijk hotelaanbod
Wat volgens hem helpt: nieuw en aantrekkelijk hotelaanbod. 'In diverse steden zijn nieuwe hotels neergezet of kantoorpanden getransformeerd naar hotels. Dat trekt nieuwe gasten.'
Vertrouwen hoteliers
De hoteliers hebben er zelf ook weer vertrouwen in, stelt Driessen van ABN AMRO. Volgens de bank rekent 44 procent van de hoteliers dit jaar op een beter rendement ten opzichte van 2019.
In 2022 had zo'n 36 procent van hen al een beter bedrijfsresultaat dan in het jaar voor de corona-uitbraak. 'Hotels zijn duidelijk optimistisch over het economisch klimaat', concludeert de onderzoeker.
Zware tijden
De hotelbranche had het tijdens de coronacrisis zwaar. Toerisme bleef uit. En door de strikte coronamaatregelen en de angst voor het onbekende virus bleven ook gasten uit eigen land liever thuis.