Koffieleverancier Wakuli opent tweede vestiging en wil nog meer

Koffieleverancier Wakuli opent tweede vestiging en wil nog meer
Yorick Bruins achter de counter van de nieuwe Wakulibar.

Na eind vorig jaar een piepkleine take-away koffiebar in Amsterdam Oost te hebben geopend kwam daar afgelopen maand een serieuze grote specialty koffiezaak van Wakuli in Amsterdam West bij. Yorick Bruins, samen met Lukas Grosfeld de oprichter van het voorheen alleen online koffiemerk, heeft een duidelijke visie bij de omschakeling naar horeca met het koffiemerk.

Wakuli is opgericht als online koffiemerk, maar opent nu haar tweede fysieke vestiging in Amsterdam. Het merk timmert aan de weg met het verhaal dat de koffiewereld wordt gedomineerd door multinationals die niet alleen de prijs van koffie bepalen maar ook de smaak. Waardoor er alleen maar verliezers zijn: de koffieboer, het milieu en de gast. 

Wakuli wil specialty koffie uit het niche hoekje halen. ‘Het is nu een product voor een klein groepje kenners. Door deze lichtgebrande koffie toegankelijk te maken, ook in prijs, krijgen gasten koffie die beter smaakt en boeren door onze rechtstreekse benadering een betere vergoeding voor hun koffie’, vertelt Yorick Bruins. 

Merk Wakuli uitbouwen 

‘Begin vorig jaar dachten we na over een volgende stap om ons merk verder uit te bouwen. We wilden meer mensen bereiken en ook de mogelijkheid creëren om onze koffie laagdrempelig laten proeven. Maar dan wel in eigen beheer. Via via kwamen we aan een klein hoekpandje bij Oostpoort direct naast de Jumbo vestiging en dat werd onze eerste vestiging.’  

Na de kleine afhaal vestiging in Oost opent Wakuli nu een tweede, veel grotere vestiging geopend aan de J.P. Heijestraat in Amsterdam West. ‘We zijn aan het uitzoeken wat het beste werkt voor ons. Een kleine meer afhaalvestiging zoals in Oost of een grotere vestiging waar je naast goede koffie ook een lunch verzorgt en bovendien een ruimte hebt voor opleidingen, cuppings en workshops. Wij geloven in engagement met het merk en betrokkenheid van de wijk.’ 

De prijsstelling bij Wakuli is aan de onderkant van de prijzen die ‘normaal’ gebruikelijk zijn voor specialty koffie in Amsterdam. ‘We maken geen onderscheid in prijs tussen gewone en plantaardige melk’, vertelt Bruins. ‘Als je een eigen beker meeneemt krijg je nog eens een extra korting op de prijs van de koffie.’ 

Specialty koffiebar met volautomaat  

Het bedrijf heeft veel tijd gestoken in het zoeken van de juiste koffiemachine. ‘We zijn met ons import- en productteam lang op zoek geweest naar het juiste apparaat. We zochten een machine die de barista helpt, zodat deze zich kan concentreren op het vertellen van het ‘Wakuli’-verhaal in plaats van continue bezig te zijn met de koffie te tweaken.’ 

Het team is uitgekomen bij een volautomaat van het Zwitserse Eversys. ‘We hebben een maand lang testen gedaan met meer dan 100 mensen om de juiste instelling voor het apparaat te vinden’, vertelt hij. ‘Met de juiste instellingen wint het apparaat het van de gemiddelde barista. Met als bijkomend voordeel dat we minder personeel nodig hebben en zo weer onze koffie aantrekkelijker kunnen prijzen.’ 

Verder groeien in Amsterdam 

De plannen van Wakuli beperken zich voorlopig tot Amsterdam. ‘De plannen zijn vrij concreet om onze derde zaak op het Haarlemmerplein vlakbij de Jordaan te open’, verklaart Bruins. ‘We hebben geen focus op het leveren van koffie aan de horeca. We leveren alleen aan een aantal bevriende bedrijven in Amsterdam en Haarlem met wie we dezelfde filosofie delen. En er zijn zelfs een paar hippe zaken in Italië die onze koffie schenken. Dat laatste komt door de opleiding die ik heb gedaan aan de Universiteit of Gastronomie Sciences in Bra (Italië).’