Financieel gezond in de horeca: 'Je moet bovenop de kosten zitten'

Financieel gezond in de horeca: 'Je moet  bovenop de kosten zitten'
ING Sector Banker Sjuk Akkerman.

Financiële gezondheid is cruciaal voor het succes èn voortbestaan van horecabedrijven. Een gezonde financiële basis biedt veerkracht en zekerheid in minder goede tijden. Lammert de Vries, directeur eigenaar van Landgoed Hotel & Restaurant Groot Warnsborn ging in gesprek met ING Sector Banker Sjuk Akkerman.

Een goede financiële gezondheid maakt het mogelijk om te investeren in kwaliteit, technologie en groei. Financieel stabiele horecaondernemingen kunnen hun inrichting up to date houden, menu’s verbeteren en nieuwe concepten ontwikkelen om concurrerend te blijven en gasten te trekken.

Een duurzame strategie draagt ook bij aan een goede financiële basis. Afval verminderen, werken met lokale en seizoensgebonden ingrediënten, en energie besparen zijn een paar duurzame voorbeelden die niet alleen goed zijn voor het milieu, maar die ook kosten kunnen besparen op de lange termijn.

Door hogere energie-, inkoop- en personeelskosten zijn de kosten voor horecabedrijven flink
gestegen. Om financieel gezond in de horeca te zijn moet je als ondernemer schakelen. Vooral restaurants en cafés kunnen de hogere kosten niet altijd volledig doorberekenen aan de klant. En dat gaat uiteindelijk ten koste van de winstmarge. Daarnaast moeten veel horecaondernemers nog een belastingschuld terugbetalen. Ondanks dat bedrijven meerdere jaren de tijd krijgen om die belastingschuld af te lossen, zal dat voor een deel van de horecabedrijven tot financiële problemen leiden, met bedrijfsbeëindiging of faillissement tot gevolg.

'We zitten bovenop de kosten'

Het managementteam van Landgoed Hotel & Restaurant Groot Warnsborn met linksboven Lammert de Vries.
Het managementteam van Landgoed Hotel & Restaurant Groot Warnsborn met linksboven Lammert de Vries.

Op de vraag hoe het bedrijf financieel gezond blijft is Lammert de Vries duidelijk. 'Ik zal je eerlijk zeggen, wij zitten er bovenop. Aan de personele lasten kun je niet heel veel doen. De kosten van inkoop zijn natuurlijk ook gestegen. Wij zitten eigenlijk maandelijks naar onze prijzen te kijken: wat vragen wij voor de maaltijden en de dranken. Maar ook de kamerprijzen passen we constant aan onder meer afhankelijk van de drukte. Je moet het een beetje vergelijken met de vliegtuigstoelen, die variëren ook elke dag in prijs.'

De uitdaging is natuurlijk om ervoor te zorgen dat het succes blijvend is. 'Het is belangrijk dat je een bepaalde buffer hebt voor mindere tijden. We hebben een ontzettende klap gehad van corona, dan is het belangrijk dat je wel met je leveranciers, geldverstrekkers en medewerkers praat. Het is belangrijk dat je gewoon open en oprecht bent, zodat ze weten hoe we ervoor staan, wat we kunnen doen, en hoe ze kunnen helpen. En dat geldt ook wederzijds. Als een leverancier in problemen zit en ze vragen ons, kun jij iets voor ons betekenen, dan staan wij daar ook open voor. Het is misschien het oude nabuurschap, het 'voor wat hoort wat'-verhaal. Ja, dat vind ik wel echt heel belangrijk en op langere duur werkt dat ook echt.'

Van financiële crisis naar financieel gezond

'In de coronacrisis hebben we gelukkig gebruik kunnen maken van de NOW-regelingen. Als dat niet had gekund, dan hadden wij hier ook niet gezeten. Het was echt kantje boord en dat hebben we een keer eerder meegemaakt in de financiële crisis in 2011. We hadden in de coronacrisis dus enige ervaring om te roeien met de riemen die je hebt. De financiële crisis vond ik eigenlijk nog erger dan de hele coronacrisis. We hadden in 2008 net een groot bedrag geleend om te gaan verbouwen en toen begon de financiële crisis. Gasten en bedrijven gaven toen minder geld uit. In 2011 zaten we randje faillissement.'

'Ik heb toen met vier vrienden gebrainstormd. Via hen ben ik in contact gekomen met drie adviseurs met kennis van financiën, juridische zaken en familiebedrijven. Samen met hen heb ik de regie
overgenomen. En zijn we overgestapt naar een andere bank waardoor onze financiële lasten konden worden verlicht.'

Die financieel lastige periode heeft veel impact gehad. We hadden slapeloze nachten over het al dan niet kunnen betalen van de medewerkers aan het eind van de maand. Uiteindelijk zijn we er sterker uitgekomen, maar het heeft ook wel wat gekost.' In 2023 was De Vries met zijn managementteam finalist van de Dutch Hotel Award.

Bovenstaand artikel komt uit het sector magazine uit voor zakelijk Nederland van ING. Lees hier het online magazine.

Onderdeel van de collectie

Financieel gezond

Bij het exploiteren van een horecazaak komt enorm veel kijken. Vooral op financieel gebied. In deze collectie staan tips & tricks om het rendement van je horecazaak te verhogen. Ook bevat de collectie kennisartikelen over financiering en (het voorkomen van) faillissement.