De klant 'zit op een wolk' bij NH Hoteles

In tijden van economische tegenspoed en oorlogsdreiging komt de klap in de hotelbranche dubbel zo hard aan. Toeristen vliegen minder en zakenreisjes ...

Elke zakenreiziger heeft een hekel aan alleen eten in een restaurant", begint directeur Michael Levie van NH Hoteles Nederland, onderdeel van een wereldwijde keten van zakenhotels. "Daarom gaan wij in onze hotels gemeenschappelijke woonkamers maken, met een open keuken. Zakenreizigers kunnen daar eten, en ook zelf koken als ze willen. Met het bord op schoot televisie kijken, surfen op internet, aan een leestafel plaatsnemen of naar favoriete muziek luisteren. Dan hoeven ze niet meer alleen voor zich uit zitten te staren aan een tafeltje."

Fast goodIn tijden van economische tegenspoed en oorlogsdreiging wordt de hotelbranche vaak dubbel zo hard getroffen. Om minder gevoelig te zijn voor de golvende conjunctuur, wil het van oorsprong Spaanse NH Hoteles zich nog nadrukkelijker onderscheiden als zakenhotel.

"Vandaar dat wij nieuwe concepten bedenken voor de individuele zakenreiziger", zegt Michael Levie. "De zogenaamde woonkamer is ons laatste nieuwtje. We noemen het 'Nhube', dat komt van het Spaanse 'nube', dat 'wolk' betekent in een speelse combinatie met onze naam NH. De klant moet zich bij ons op een wolk voelen."

Naast nieuwe concepten als Nhube probeert het hotel ook de meer voor de hand liggende service te verbeteren. "Een zakenreiziger wil snel in- en uitchecken, wil snel een goed ontbijt; 'fast good', noemen wij dat. Hij wil meer boekingsmogelijkheden en geen onnodig gebuk onder tafels om de plug voor de laptop te zoeken. Verder moeten onze hotels een natuurlijke, warme sfeer uitstralen. Alle kamers houten vloeren en geen spaarlampen meer, maar halogeen. Ook zien wij steeds meer zakenvrouwen in onze hotels. Dus geen donkere gangen met onnodige dode hoeken. En extra aandacht voor verzorgingsproducten en -apparaten als haardrogers en dergelijke."

Overname
Sinds de overname van de Duitse keten Astron bijna een jaar geleden, is NH Hoteles inmiddels de derde keten van zakenhotels in Europa. Mede door de toevoeging van Astron, realiseerde het concern vorig jaar een recordomzet van 930 miljoen euro, een stijging van 22 procent. NH Hoteles heeft inmiddels 240 hotels in zeventien landen in Europa, Latijns-Amerika en Afrika. In Nederland zit de keten in achttien steden.

Bezetting
Naast de omzetgroei, laten de cijfers eveneens zien dat ook NH Hoteles niet ongevoelig is voor het economische tij. De gemiddelde bezetting daalde in 2002 met 2,4 procent naar 66,5 procent. Zonder de Duitse overname, daalde de omzet in Europa met 2,5 procent en exclusief Spanje zelfs met 6 procent.

"Natuurlijk worden ook wij geraakt door de economische malaise, maar gelukkig niet zo hard", reageert Michael Levie. "Daarom kunnen wij ons wapenen tegen de onvermijdelijke golf van overnames die in Europa voor de deur staat. De moderne zakenreiziger wil waar hij ook komt, terecht kunnen bij een herkenbaar merk waarvan hij weet wat hij kan verwachten. Op die manier is 85 procent van de hotels in de Verenigde Staten aangesloten bij een merk. In Europa ligt dat nog maar op 35 procent, dus hier staat nog wat te gebeuren. Wij kijken daarbij vooral naar Italië, Scandinavië en Groot-Brittannië."

Om financiële middelen te hebben, is met de stofkam door de vaste kosten gegaan. "Hotels met een ontbijtvoorziening waar te weinig gebruik van werd gemaakt, hebben we geschrapt. Die ruimtes verhuur je dan aan een andere ondernemer en zo zet je een kostenpost om in een kleine winst. Je schrapt in onnodige openingsuren van bijvoorbeeld de bar in een hotel en we wachten ook even met forse investeringen. Als concurrenten het moeilijk krijgen door een oorlog, zijn wij klaar om onze slag te slaan."

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.