Tijdens een feestelijke ceremonie bij het bedrijf in Den Dolder overhandigde Hans Oosters, commissaris van de koning in de provincie Utrecht in bijzijn van burgemeester Joyce Langenacker van de gemeente Zeist, het predicaat aan algemeen directeur Karel de Rooij, kleinzoon van oprichter Arie de Rooij.
Bekroning
Remia directeur Karel de Rooij reageert met enorme trots op de toekenning: 'Deze onderscheiding is een bekroning voor iedereen in het bedrijf en een officiële erkenning van ondernemerschap, innovatie en maatschappelijke betrokkenheid.' Remia voegt zich met het predicaat Koninklijk bij een select gezelschap van familiebedrijven die het predicaat mogen voeren.
Burgemeester Langenacker sprak haar waardering uit voor het Dolderse sauzen- en margarinebedrijf: 'Wat mij betreft staat Remia voor passie voor kwaliteit, aandacht voor elkaar en een voortdurende blik op duurzaamheid.'
Van margarine tot sauzenmarktleider
Wat in 1925 begon als een margarinehandel, groeide onder leiding van drie generaties De Rooij uit tot het grootste sauzenbedrijf van Nederland. Remia is inmiddels actief in meer dan 100 landen en is marktleider in de Nederlandse markt.
Behalve het merk Remia, voert het bedrijf ook de sauzenmerken Gouda’s Glorie en Yildriz. Inmiddels werken er ruim 500 medewerkers bij Remia, exporteert het bedrijf naar meer dan 100 landen en is het marktleider in de Nederlandse sauzenmarkt.
Kroon op 100 jaar ondernemerschap
Het predicaat ‘Koninklijk’ wordt toegekend aan bedrijven die al minstens 100 jaar bestaan, een onberispelijke reputatie hebben, toonaangevend zijn in hun sector, en een sterke Nederlandse identiteit behouden. Remia mag vanaf nu de titel ‘Koninklijke Remia C.V.’ voeren en de Koninklijke Kroon gebruiken in haar communicatie, logo’s en verpakkingen.












