Kunst(mat)ige intelligentie: 'Maakt AI interieurarchitecten overbodig?'

Kunst(mat)ige intelligentie: 'Maakt AI interieurarchitecten overbodig?'

AI maakt stormachtige ontwikkelingen door, ook in de wereld van interieurdesign is kunstmatige intelligentie niet meer weg te denken: in enkele seconden genereert een algoritme moodboards, materiaalcombinaties of 3D-impressies. Handig? Absoluut. In hoeverre vragen horecaondernemers zich dan af of zij nog een interieurarchitect nodig hebben? Ofwel, worden we overbodig?

Volgens mij is het tegendeel waar. Juist nu laat AI zien waar onze echte meerwaarde ligt. De tool werkt namelijk met data, terwijl wij werken met individuen en hun eigen manieren van communiceren. AI kan niet samenwerken, ziet geen emoties. Vaardigheden die niet weg te denken zijn in ons werk. AI ziet wel kleuren, texturen en vormen, maar voelt ze niet. De kunstmatige intelligentie kan niet ad hoc schakelen bij onverwachte situaties en is zeker geen probleemoplosser op locatie. Iets dat in ons vak een absolute must is.

AI is een fantastisch hulpmiddel in de schetsfase: hij versnelt, verrast en opent soms deuren waar je zelf niet direct aan dacht. Maar de vertaalslag naar een gastvrije beleving – rekening houdend met routing, akoestiek, duurzaamheid, merkidentiteit én emotie – dat blijft mensenwerk. Daar is geen enkel algoritme voor te trainen.

Je kunt het vergelijken met koken. Als je ChatGPT vraagt om een recept voor je te bedenken, maakt je dat nog geen chef. Het gaat om de finesse, de balans, het lef om nét dat ene ingrediënt toe te voegen dat het gerecht onvergetelijk maakt.

De interieurarchitect van nu is, net als de horeca-ondernemer van nu, dus geen concurrent van AI, maar de regisseur van deze tool. Eentje die je in kunt zetten om een gezamenlijke visie tot leven te brengen. Want al kan AI wel trends volgen, trends zetten kan het zeker (nog) niet.

Hugo Broeders is eigenaar van Studio Hugo en interieurarchitect in de hospitalitybranche. Hij ontwerpt zeer uiteenlopende hotel- en restaurantconcepten in binnen- en buitenland. Zijn credo: 'Your venue needs to be a business as well as a work of art.'

Bekijk deze collectie

Inrichting

Bij de inrichting van je horecazaak en je terras komt veel kijken. Je wilt dat de sfeer past bij het concept en je gasten aanspreekt. Er zijn veel aspecten waar je rekening mee moet houden. In deze collectie tips en inspiratie op het gebied van interieur en exterieur: van het interierontwerp tot meubilair en van routing tot sfeer.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.