Rasamayi Foods
Slimme loyaliteit in de horeca: hoe digitale apps gasten én medewerkers binden
Met slimme data de ultieme gastervaring bieden in de horeca.

Met slimme data de ultieme gastervaring bieden in de horeca.

Een hotel zonder receptie, zonder restaurant, zonder minibar en tv op de kamer. En tóch een succesverhaal. In Leeuwarden ontwikkelde eigenaar Lucas Petit, samen met Herman Schreuder en Annelies Douwstra, naast Post Plaza een tweede hotel: Vie Via. Geen directe concurrent van hun eigen grand café en hotel, maar een slimme aanvulling.

AI maakt stormachtige ontwikkelingen door, ook in de wereld van interieurdesign is kunstmatige intelligentie niet meer weg te denken: in enkele seconden genereert een algoritme moodboards, materiaalcombinaties of 3D-impressies. Handig? Absoluut. In hoeverre vragen horecaondernemers zich dan af of zij nog een interieurarchitect nodig hebben? Ofwel, worden we overbodig?

Een notitieboekje onder een stapel theedoeken. Een printje met vetvlekken. Een recept in de WhatsAppgroep van het keukenteam. Of gewoon: 'Het zit in mijn hoofd.' Professionele keukens hebben moeite om hun recepturen op de juiste manier op te slaan en te delen. Gaat AI daar verandering in brengen?

Artificial intelligence, of gewoon AI, lijkt moeilijk samen te gaan met horeca. Hoe kan iets zo abstracts als kunstmatige intelligentie samengaan met gastvrijheid en menselijk contact?

Hogere prijzen, stijgende loonkosten en veeleisender gasten zetten de horeca onder druk. Toch liggen er kansen, zegt Jasper, medeoprichter van data-specialist YourBi. 'Met slimme inzet van data en AI kunnen ondernemers niet alleen hun rendement verbeteren, maar ook de gastvrijheid versterken.'