Gesponsord

Trilogica helpt horecaprofessionals weer in hun kracht komen

Trilogica helpt horecaprofessionals weer in hun kracht komen

Wanneer een horecaman met ruim drie decennia ondernemerservaring besluit zijn bedrijf te verkopen, verwacht bijna niemand dat hij weer opnieuw begint. Zeker niet in een centrum dat draait om gezondheid, energie en innerlijke rust. Maar juist daarin schuilt een boodschap waar veel horecaondernemers anno 2025 iets aan hebben.

De sector staat onder druk: personeelstekorten, mentale belasting, voortdurende operationele hectiek. Voor veel ondernemers en leidinggevenden is het steeds moeilijker om zélf gezond te blijven, scherp te blijven en koers te houden in een tijd die constant verandert. De stap van Charles van Goch, oprichter van Mise en Place, maakt die zoektocht ineens zichtbaar.

‘Mijn lijf en hoofd hebben me verteld dat ik honderd wil worden’, zegt hij met een glimlach. ‘Maar dan moet je wel durven stilstaan. Dat is iets wat in de horeca bijna niemand nog doet.’

De ontbrekende vaardigheid: terug naar binnen

Wie jarenlang gastvrijheid levert, vergeet vaak de eigen batterij op te laden. Veel professionals herkennen het: eindeloze werkdagen, verantwoordelijkheid voor teams en op den duur het gevoel alles te móeten.

Volgens Van Goch is dat precies het punt waarop mensen het contact met zichzelf verliezen. Niet vanuit zwakte, maar vanuit toewijding. ‘In deze sector geven we constant energie weg. Maar niemand leert ons hoe je die energie ook weer opbouwt.’

Het Trilogica Inner Balance Center dat hij in januari opent, richt zich op die missing link: de vaardigheid om terug naar binnen te keren wanneer je vastloopt, overprikkeld raakt of simpelweg geen overzicht meer ziet. Voor horecaprofessionals vaak een blinde vlek, terwijl het verschil kan maken tussen doorgaan of omvallen.

Charles van Goch (midden, met blauwe trui): 'Mijn lijf en hoofd hebben me verteld dat ik honderd wil worden.’
Charles van Goch (midden, met blauwe trui): 'Mijn lijf en hoofd hebben me verteld dat ik honderd wil worden.’

Empowerment als praktisch gereedschap

Naast herstel speelt een tweede vraag: hoe kom je terug in je kracht? De horeca vraagt leiderschap, creativiteit, empathie én een stevige mentale basis. Elementen die niet vanzelf ontstaan, maar die – net als vaktechniek – te trainen zijn.

Een van de coaches van het centrum legt het zo uit: ‘Veel ondernemers denken dat ze moeten wachten tot het rustiger wordt. Maar rust komt nooit vanzelf. Je moet leren sturen op je eigen energie en mentale veerkracht. Dáár zit echt de kracht: begrijpen wat jij nodig hebt om goed te kunnen functioneren.’

De tools die gebruikt worden, variëren van reflectiemethodes tot praktische oefeningen die helpen bij focus, stressherstel en besluitvorming. Empowerment is de krachtigste tool om echt overtuigd te raken van je eigen kunnen. Niet zweverig, wel concreet en toepasbaar zowel privé als op de werkvloer.

De kracht van het nú

Het meest opvallende onderdeel van het programma is misschien wel het eenvoudigste: deelnemers leren om in het huidige moment te komen. Zonder multitasken, zonder piekeren over gisteren of morgen.

‘In het nu gebeuren twee dingen’, zegt Van Goch. ‘Je ziet weer helder wat belangrijk is, en je voelt hoe goed het eigenlijk gaat. Stress kan alleen bestaan in het verleden of de toekomst.’

Voor veel hospitality professionals klinkt dat misschien als een luxe. Maar juist in een sector waar snelheid en service vaak op de eerste plaats staan, blijkt het vermogen om in het nu te zijn een bron van creativiteit, geduld én persoonlijk welzijn.

'Je kunt pas goed voor anderen zorgen als je ook leert goed voor jezelf te zorgen.'
'Je kunt pas goed voor anderen zorgen als je ook leert goed voor jezelf te zorgen.'

Waarom dit relevant is voor hospitality

De uitdagingen in de branche gaan steeds minder over product of concept, en steeds meer over mensen: medewerkers die uitvallen, ondernemers die opbranden, leidinggevenden die te weinig tijd hebben om aan het bedrijf te werken.

Het verhaal van Van Goch laat zien dat vitaliteit en ondernemerschap geen gescheiden werelden zijn. Zijn keuze om na 55 jaar opnieuw te investeren in gezondheid en persoonlijk leiderschap laat zien dat het anders kan – en misschien zelfs móét – als de horeca toekomstbestendig wil zijn.

Of, zoals hij het zelf samenvat: ‘Je kunt pas goed voor anderen zorgen als je ook leert goed voor jezelf te zorgen. Dat is geen luxe. Dat is vakmanschap.’

Als het tempo omhoog blijft gaan en de rust maar niet komt, is het misschien tijd om te onderzoeken wat er gebeurt als je wél even stilstaat. Voor wie dat wil verkennen: de verdieping ligt maar één zoekopdracht verder, bij het Trilogica Inner Balance Center.

Dit artikel is gesponsord door Trilogica.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.