Populariteit meeneemmaaltijden groeit

Populariteit meeneemmaaltijden groeit

De verkoop van takeout-maaltijden bij casual dining ketens is de afgelopen drie jaar met 10 procent per jaar gegroeid in Amerika, ongeveer twee keer zo hard als de groei van de totale omzet.

Dat blijkt uit een rapport van onderzoeksbedrijf Technomic. Het rapport signaleert een nieuwe trend in de wijze van bestellen van de maaltijden: ‘stoeprandverkoop’. Net als bij de drive-trough van de fastfoodketens hoeven de klanten bij fast casual ketens (zoals Cookers hier) niet meer in het bedrijf hun maaltijd op te halen. Deze tendens zien ze overigens ook bij een aantal retailketens die nu ook complete maaltijden aanbieden via loketverkoop.

Andere conclusie uit het rapport zijn:

Steeds meer gasten bestellen ‘on-the-go met hun mobiele telefoon, de afgelopen twee jaar verdubbelde die groep tot 29 procent van de totale bestellingen.

Klanten nemen vaker take-out maaltijden mee op weg van werk naar huis als vervanging van de warme maaltijd.

Smaak en verantwoord eten worden belangrijker, de klant verwacht thuis van de maaltijden dezelfde restaurantkwaliteit thuis als in het bedrijf.

Technommic ziet een enorm groeipotentieel in het takeout-segment. De consument krijgt immers steeds minder tijd om zelf te koken maar wil wel een goede en lekkere maaltijd. Bedrijven die geen compromis doen aan de kwaliteit kunnen volgens de onderzoekers hiermee flinke omzetwinst behalen.