Hotelschool The Hague

Ariane van Mancius opende als eerste in Nederland een true price café om de 'onzichtbare kosten' van koffie, thee en sap inzichtelijk te maken. De belangrijkste learning: 'Als je goed uitlegt wat de achterliggende gedachte is, dan is iedereen bereid om meer te betalen.' Welke kansen biedt true pricing voor de horeca? En hoe kun je als ondernemer hiermee aan de slag gaan?

Hogere prijzen, stijgende loonkosten en veeleisender gasten zetten de horeca onder druk. Toch liggen er kansen, zegt Jasper, medeoprichter van data-specialist YourBi. 'Met slimme inzet van data en AI kunnen ondernemers niet alleen hun rendement verbeteren, maar ook de gastvrijheid versterken.'

AI verovert in hoog tempo de professionele keuken. Van menu-engineering en foodpairing tot verspilling tegengaan. De mogelijkheden zijn groot, maar hoe zet je AI effectief in? Drie experts en twee horecaondernemers delen hun inzichten en ervaringen.

Wil je dit najaar opvallen met je drankenkaart? Maak een winterse drankenkaart met huisgemaakte chocolademelk, bokbieren met gelaagde smaken en herfstige cocktails.

Influencers kunnen horecaondernemers helpen om meer zichtbaarheid en gasten te genereren - ook zonder groot marketingbudget. Hoe zet je influencers effectief in? In dit artikel concrete tips voor een duurzame online zichtbaarheid.

Hoe zorg je ervoor dat je terras opvalt en gasten blijven terugkomen? Door te verrassen met bijzondere drankjes, originele hapjes en gastvrijheid.

Ludieke en opvallende wervingsacties werken. Ze trekken niet alleen aandacht, maar zorgen ook voor gemotiveerd personeel.

In een arbeidsmarkt die nog altijd onder druk staat, lukt het sommige horecabedrijven opvallend goed om personeel te werven én te behouden. Hun geheim? Investeren in mensen.

Hoeveel saus serveer je per portie? En hoe bied je die zo hygiënisch, duurzaam en snel mogelijk aan? Bij strandpaviljoen De Branding op Terschelling namen ze deze vragen serieus onder de loep en stapten over naar een nieuw dispensersysteem. Dat levert hen concrete voordelen op, van minder afval tot beter gedoseerde porties en snellere service.

De menukaart is je visitekaartje en tegelijkertijd een belangrijke omzetmaker. Redenen om er de juiste aandacht aan te besteden. Maar hoe kun je je menukaart gebruiken om gasten te sturen in hun keuzes en zorgen voor een hogere besteding? Twee experts en drie horecaondernemers geven tips.