Strandpaviljoen De Branding op Terschelling heeft diverse belegde broodjes, soepen, hamburgers en vleesgerechten op de menukaart staan. Bij de gerechten wordt een bijpassende saus gepresenteerd. ‘Wij serveren alle sauzen apart in kleine ronde bakjes met een hoogte van 5 centimeter. Onze gasten kunnen dan zelf bepalen hoeveel saus ze willen gebruiken. Dat vinden wij heel belangrijk’, zegt Nicole Cornel.
Bij de keuze voor de juiste saus staat uiteraard de smaak op nummer 1, benadrukt ze. ‘Daarom serveren we al jarenlang de Curry Gewürz van Remia. De smaak hiervan is niet te zoet, maar juist een beetje kruidig. Ook Frietsaus Classic, Ketchup en mosterd van Remia bevallen ons prima.’
Snelheid en milieuvriendelijkheid

Naast smaak is snelheid in de bediening essentieel. ‘De sauzen moeten gemakkelijk gedoseerd kunnen worden en lege verpakkingen snel worden verwisseld.’ Ook duurzaamheid is één van de kernwaarden van De Branding. ‘In het verleden gebruikten we emmers in combinatie met simpele pompen. Op zich werkten die ook makkelijk, maar lege emmers en cans vormen veel afval. Weliswaar werd dat op het eiland gerecycled bij de Jutfabriek, waar ze er allerlei producten van maakten, maar het was toch veel plastic. Dankzij de Jutfabriek hebben we overigens in ons bedrijf kaarsenstandaards die gemaakt zijn van onze gerecyclede emmers.’
Het vele plasticgebruik zat de ondernemers dwars. ‘Onze vertegenwoordiger van Remia, Dennis Klaassen, vertelde over de nieuwe SaucePro sausdispensers. Een handige bag-in-boxverpakking in combinatie met een pomp die voor veel minder afval zorgt. Na een korte test waren we zo enthousiast dat we er direct zes hebben besteld: één voor mosterd en voor curry en twee voor mayonaise en voor ketchup. Dat zijn onze hardlopers en we vinden het belangrijk om hier altijd één van reserve te hebben. Dan hoeven we tijdens de drukte geen zakken te verwisselen, maar kunnen we direct doorwerken. De pompen zijn na Pasen geïnstalleerd en inmiddels hebben we ze vol in gebruik.’
De pompen bevallen uitstekend. ‘We zijn er echt blij mee. We houden nu veel minder afval over: alleen een kartonnen verpakking en een zakje. Dat is echt veel beter voor het milieu.’
Meer rendement
De SaucePro is instelbaar in twee standen voor een kleine of grote portie. ‘Wij hebben de bewuste keuze gemaakt om over te stappen op kleinere porties’, verklaart Cornel. ‘In plaats van 50 ml serveren we nu 30 ml. We merkten dat veel gasten hun sauzen niet opmaakten. Door standaard minder saus te serveren, kunnen we ons rendement nog beter beheersen en verspilling tegengaan.'
'We gooien nu veel minder saus weg. En als gasten liever wat meer saus willen, dan kunnen ze gemakkelijk extra bakjes bijbestellen.’ Ook de dosering vindt ze heel prettig. ‘In het verleden moesten we meerdere keren pompen om een cupje te vullen. Nu hebben we na één keer pompen precies de juiste dosering. Zeker met wisselend en jong personeel is dat een groot voordeel.’

Hygiëne en reiniging
Reinigen is volgens Cornel ‘supermakkelijk’. ‘De spuitmondjes zijn gemakkelijk los te draaien. Aan het eind van de dag spoelen we ze onder de kraan schoon.’
Het gesloten systeem, van zak tot uitstroompunt, heeft eveneens een positieve invloed op de kwaliteit. ‘De sauzen worden lichtdicht bewaard. Dit komt niet alleen de hygiëne ten goede, maar ook het kwaliteitsbehoud. Bovendien kunnen we de zakken heel gemakkelijk vervangen. Het gebruiksgemak is top.’
Nadenken over de wijze waarop je sauzen presenteert, is heel belangrijk, benadrukt Cornel. ‘Wees je bewust van hoeveel saus je serveert en hoe je dat zo snel, hygiënisch en duurzaam mogelijk kunt doen. Op dat gebied valt echt winst te behalen.’