Lumière Maastricht
Wanneer je leeft in een horecabubbel, en dat doe ik, dan bekruipt je soms het onwerkelijke gevoel dat we sinds 15 maart niet te maken hebben met een monsterlijk virus dat de mondiale volksgezondheid bedreigt, maar primair met een 'nationale horecaramp'.
Jarenlang waren hotelschooldocenten die belast waren met stages niet te benijden. Ze moesten aan de bak om hun portefeuille stagebedrijven te vullen en waren blij als bedrijven een leerling wilden laten meelopen. Nu zijn deze coördinatoren de koning van horecaland en lossen het personeelsprobleem in de horeca op.
Ruim twee jaar geleden schreef ik op deze plek: 'Er bestaan geen bedrijven met een goed personeelsbeleid die niet succesvol zijn.' Het was een aanmoediging voor ondernemers om juist aan de personeelskant te investeren om als bedrijf succesvol(ler) te worden.
Uit hoeveel verschillende dranken heeft een gast in een gemiddeld modern horecabedrijf de keuze? Als je echt alles meetelt, hoeveel keuze is er dan wel niet? Samen met een team medewerkers van een hotel in de buurt van Apeldoorn werkten we aan hun nieuwe gastvrijheidsplan.
De vraag die je eigenlijk aan iedere gast zou moeten stellen als hij of zij binnenkomt is: 'Wat komt u precies doen?' En dan natuurlijk een beetje aardiger geformuleerd. Deze check-in is heel belangrijk.
Misschien is het wel ergernis nummer één van medewerkers in de bediening van de Nederlandse horeca. Iedere keer maar weer dezelfde vraag van gasten, soms wel honderd keer op een dag. 'Waar is de wc?'
Voor sommige ondernemers is het personeelstekort in de horeca een voldongen feit waar ze inmiddels aardig aan gewend zijn geraakt. 'Ja inderdaad, we hebben dit jaar het zijterras helemaal niet open gehad, personeelstekort hè, ze zijn er gewoon niet!'
In de wereld van nieuws en politiek is iets pas echt nieuws als het op pagina 101 van Teletekst heeft gestaan. Fier bovenaan pagina 101: ' Personeelsverloop is strop voor de horeca'.
Wij waren voor een lunch neergestreken op het terras dat ons tijdens een stadswandeling die ochtend het meest had aangesproken: aantrekkelijke menukaart, smaakvol gedekte tafels en verse bloemen.
Je hoort het mensen vaak zeggen wanneer ze plannen hebben voor een tweede bedrijf, of al bij de opstart van hun eerste eigen zaak: '… en dan zetten we er straks gewoon een bedrijfsleider op.' Ik vraag me altijd af waar ze die bedrijfsleider in de horeca precies gaan vinden, áls die al bestaat.