nieuws

Klaverke Bier wint eerste wedstrijd ‘Nederlands Nieuwe’

Café 1865

Klaverke bier heeft met Weibok de eerste wedstrijd ‘Nederlands Nieuwe’ gewonnen. Ter ere van het tienjarig bestaan van het Bierburo werden brouwerijen uitgedaagd een ‘nieuw Nederlands bier’ te brouwen met lokale uitingen. 

Klaverke Bier wint eerste wedstrijd ‘Nederlands Nieuwe’
(c) Bierista.nl

Weibok is een collaboration brew van de brouwerijen Het Brouwdok, Noarder Dragten, de Kleine Beer en De Kroon op Leeuwarden. Het bier is gebrouwen met geitenwei. Op verzoek van geitenkaasmakerij De Molkerei uit Sint Annaparochie – zij wilden de wei graag hergebruiken met het oog op een ‘circulaire kaasproductie’ – heeft Klaverke Bier dit bier ontwikkeld.

Dat was nog een hele kluif omdat geitenwei relatief veel vet bevat. ‘Dit bleek meteen bij het eerste proefbrouwsel: de schuimkraag verdween als sneeuw voor de zon. Daarom besloot De Molkerei een ontromer aan te schaffen. Met als positieve gevolgen’, vertelt Ulco de Jong, een van de brouwers. ‘Nu lukte het ons wél om een mooi bier te maken en de Molkerei kan van het onttrokken ‘weivet ‘ ricotta en boter maken.’

Lees ook:

Lees ook:

Nederlands Nieuwe: lokale wortels

 

Volgens Henri Reuchlin van het Bierburo heeft Nederland een ‘prachtige nieuwe biercultuur ontwikkeld.’ Iets om trots

Henri Reuchlin, Bierburo, Nederlands Nieuwe

Henri Reuchlin.

op te zijn. ‘Maar wat is nu een typisch Nederlands bier? Weibok past prima in de doelstelling van Nederlands Nieuwe: lokale samenwerking, een typisch lokaal ingrediënt en als kers op de taart het hergebruik van een bijproduct, dat anders verloren was gegaan.’

Nederlands Nieuwe is een wedstrijd die open staat voor professionele brouwers. Een jury met bekenden uit de bierwereld beoordeelt de bieren, zowel op kwaliteit als op originaliteit en creativiteit. Natuurlijk moet het bier goed in balans zijn. Het gaat niet om ‘hoe gekker, hoe beter’. Het winnende bier zal onder andere worden opgenomen in het assortiment van Mitra.

Reageer op dit artikel