AB InBev gaat met Bud flink inzetten op Nederlandse markt

AB InBev gaat met Bud flink inzetten op Nederlandse markt

Met de introductie van 'King of Beers' Bud, hoopt Bierbrouwerij AB InBev de Nederlandse biermarkt op te schudden. Het 'grootste biermerk ter wereld' doet per direct zijn intrede in de Nederlandse horeca. In het najaar in de retail. 'Bud zal flink bijdragen aan onze ambitie de nummer 1 van Nederland te worden.'

'Met Bud gaan we fors investeren de komende decennia om een groot marktaandeel te winnen', aldus Pieter Anciaux, horecadirecteur AB InBev Nederland. Bud zal per direct in de horeca verkrijgbaar zijn en vanaf het najaar in de retail. Volgens Anciaux is er op de drukke biermarkt zeker plaats voor Bud.

'Pils is nog altijd 80 procent van het complete volume van de biermarkt. De afgelopen jaren is die pilsmarkt een beetje ingedommeld en wij gaan die markt nu dynamiseren.' Het merk zal dat onder meer doen door zich te manifesteren als 'lifestyle' en met name mikken op de doelgroep tussen 18 en 35, man en vrouw. Anciaux: 'Zonder iemand uit te sluiten uiteraard'.

Bierbrouwerij Dommelsch, interview met AB InBev horecadirecteur Pieter Anciaux en brandmanager Sjors van Drie.
Pieter Anciaux, horecadirecteur Nederland AB InBev.

De ambities zijn groot bij AB InBev: 'We zijn ontzettend trots dat we Bud in Nederland kunnen brengen. Dat doen we ook voor de lange termijn.' Of Bud de nieuwe nummer 1 in de Nederlandse biermarkt moet worden? 'Nou, AB InBev is momenteel de nummer 2 in de Nederlandse markt en we willen uiteraard de nummer één worden. Bud zal zeker flink bijdragen aan die groei.'

Bud: meest waardevolle biermerk

Met de introductie van Bud krijgt de Nederlandse markt er een serieuze speler bij, en dat is een understatement. Budweiser is het grootste biermerk ter wereld. Het staat qua volume niet op de eerste plek. Daarvoor moet het het Chinese Snow voor laten gaan. Budweiser staat wereldwijd tweede en Bud Light op een vierde plek.

Bud of Budweiser?
Het Amerikaanse Budweiser wordt in Nederland verkocht onder de naam Bud. Dat heeft te maken met de Tsjechische bierbrouwer Budweiser Budvar. Wilco Heiwegen, corporate afairs manager bij de bierbrouwerij: 'In Nederland zowel wij als de Tsjechische brouwer Budweiser beiden als merknaam geregistreerd. Vanwege onduidelijkheid wie dit als eerste deed, kiezen we ervoor om Bud te gebruiken.' Die situatie verschilt per land. 'In bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk is die onduidelijkheid er niet en daar verkopen we het bier dan ook onder de naam Budweiser.'

Maar met een 24e plek in de Meest waardevolle Merken 2019 van zakenblad Forbes, is Bud wel het meest waardevolle biermerk.

Sterker nog: het is zelfs het meest waardevolle alcoholmerk. De top-100 kent verder nog twee andere biermerken: Corona (ook van AB InBev) op een 70e plek en Heineken (op 83). De nummer 1 van die lijst is Apple, gevolgd door Google en Microsoft.