Koffiebaronderzoek laat verschillen zien tussen behoefte gasten en aanbod

Koffiebaronderzoek laat verschillen zien tussen behoefte gasten en aanbod

Sàm Lasaroms deed afgelopen najaar onderzoek in koffiebars naar hun aanbod en wat gasten belangrijk vinden. Ruim 800 gasten en 125 koffiebars deden mee aan het Grote Koffiebaronderzoek. Op het Coffee Stage van de Horecava presenteerde zij de belangrijkste bevindingen.

Lasaroms, eigenaar van koffieblog Koffietje.nl, bezocht in september 100 koffiebars in 30 dagen in haar Koffiemarathon. Aansluitend aan die marathon voerde ze het Grote Koffiebaronderzoek uit.

Daaruit bleek dat 94 procent van de bezoekers aan een koffiebar tussen de 20 en 60 jaar is. Bijna de helft bezoekt een of meer keren per week een koffiebar. Gemiddeld bestellen ze twee koffieconsumpties per bezoek, waarbij 0,2 procent  5 of meer consumpties bestelt.

Op het Coffee Stage van de Horecava, gehost door Jeroen Veldkamp, deelde ze haar belangrijkste bevindingen met haar publiek.

Top 3 consumpties

Welke drankjes populair zijn, is per geslacht verschillend: bij vrouwen staat cappuccino bovenaan, gevolgd door latte en zwarte koffie. Bij mannen staat espresso bovenaan, met cappuccino op twee en daarna zwarte koffie.

30 procent van de vrouwen drinkt het liefst plantaardige melk in de cappuccino of latte, daarbij is havermelk het populairst. Een derde laat melkdranken met volle melk bereiden, bijna een kwart het liefst met halfvolle melk.

Filterkoffie

Filterkoffie blijkt een typisch mannendrankje. Van de mannelijke respondenten zegt 18 procent wel eens filterkoffie te bestellen, tegenover slechts 4 procent van de vrouwelijke respondenten. V60 is veruit de populairste zetmethode.

In het onderzoek is zowel aan consumenten als koffiebars gevraagd wat zij het belangrijkste vinden aan een koffiebar. Voor 53 procent van de consumenten is dat de smaak van de koffie.

Opvallend dat koffiebars eerder diervriendelijk zijn, dan kindvriendelijk. Daarnaast is slechts iets meer dan de helft toegankelijk voor mindervaliden.

Verschil tussen gasten en koffiebars

Lasaroms ontdekte met het onderzoek dat er verschillen bestaan tussen wat gasten verwachten van een koffiebar en wat die bars bieden.

‘De koffiedrinker verwacht naast koffie graag ontbijt, lunch of gebak’, ziet Lasaroms. ‘Het liefst met tafelservice, een terras en (gratis) wifi. Daarnaast letten gasten op het type espressomachine in de koffiebar.’

Koffiebars zelf bieden vrijwel allemaal heeft eten en gebak, plantaardige melk en wifi. Minder dan 75 procent heeft tafelservice, terwijl een consument dat wel belangrijk vindt.

Ook biedt vrijwel iedere koffiebar plantaardige melk en vegan opties. Ook wordt in bijna de helft van de koffiebars alcohol geserveerd. De gemiddelde gast vindt dit echter minder belangrijk.