'Horeca in Amsterdam en Rotterdam houdt zich niet aan reserveren en gezondheidscheck'

'Horeca in Amsterdam en Rotterdam houdt zich niet aan reserveren en gezondheidscheck'
Thomas Vles, oprichter Mycapa.city

De grote meerderheid van horeca in Amsterdam en Rotterdam houdt zich niet aan de verplichte reservering en voert geen gezondheidscheck uit. Nijmegen en Maastricht houden zich wel aan de veiligheidsregels. Dat blijkt uit honderden mystery visits bij cafés en restaurants in deze vier steden.

Ruim 80 procent van de Amsterdamse horeca houdt zich niet aan de verplichte reservering, en houdt dus niet bij welke gasten de zaak hebben bezocht. 76 procent vraagt niet de verplichte gezondheidsvragen uit en 35 procent staat zelfs groepen van meer dan 4 aan één tafel toe, blijkt uit onderzoek naar hoe horeca omgaat met reserveren en gezondheidscheck.

Restaurants en cafés in Nijmegen en Maastricht scoren daarentegen bijna 100 positief op deze onderdelen. Maastrichtse horecazaken bieden bovendien preventieve gezondheidsmaatregelen, zoals bijvoorbeeld desinfecterende handgel.

Dit blijkt uit honderden mystery visitis in de vier genoemde steden, die zijn uitgevoerd in opdracht van Mycapa.city. Dit is een jonge (gratis) reserveringstool, in de coronacrisis opgericht om passanten middels een QR-code inzicht te bieden in het aantal beschikbare plaatsen in een horecazaak en meteen te laten reserveren. Ook worden tijdens dat reserveringsproces meteen de verplichte gezondheidsvragen gesteld.

‘Ons onderzoek onder honderden cafés en restaurants is niet om met de vinger te wijzen naar zaken in overtreding’, zegt Thomas Vles, oprichter van Mycapa.city. ‘Wij willen deze informatie presenteren aan de overheid om met een werkbaar beleid te komen op 1 juli.’

Reserveren en gezondheidscheck

‘Het is van belang dat we na 1 juli maatregelen handhaven die belangrijk zijn om horecabezoek veilig en werkbaar te maken. Dat doe je door middel van het checken van de gezondheid van bezoekers bij binnenkomst, het inzetten van preventieve maatregelen en het digitaal bijhouden van bezoekers om zo een mogelijke tweede golf onder controle te houden’.

‘Het is belangrijk om te weten wie wanneer een cafe of restaurant bezocht heeft om zo een mogelijke uitbraak onder controle te kunnen houden. Je kan dan mensen waarschuwen die het virus mogelijk hebben, maar nog geen symptomen vertonen. Zo voorkom je verdere verspreiding. Dit is de voornaamste reden om reserveringen verplicht te maken. Om dit goed te doen moet je per groep contactgegevens en bezoektijden bijhouden (ook voor toeristen), dat kan vrijwel alleen digitaal voor dit doel.’

Naast het verplichte reserveren onderzocht Mycapa.city ook of de gezondheidsvragen worden uitgevraagd. ‘Ook hierin zien we grote verschillen tussen steden. In Amsterdam stelt ruim driekwart van de zaken niet de verplichte gezondheidsvragen aan bezoekers. Nijmegen en Maastricht scoren daarentegen bijna 100 procent positief op deze onderdelen.’


Bekijk deze collectie

Wetgeving

In deze collectie alles over wetten en regels waar de horeca mee te maken heeft. Van de recente wijzigingen in de pensioenwet tot inzichten in de Bibob-regelgeving. Leer hoe je aan wet- en regelgeving voldoet en hoe je vergunningen aanvraagt.