De favoriete plek voor de aankoop van een kant-en-klaar ontbijt is de benzinepomp. Cijfers van het NIPO wijzen uit dat 42 procent van de kopers wel eens een flesje, pakje of broodje bij de pomp koopt.
De supermarkt heeft nog 36 procent van deze markt in handen, maar verliest de laatste jaren marktaandeel. Snelle stijgers zijn behalve benzinestations en bedrijfsrestaurants ook McDonald’s en stations.
De hoge positie van de Amerikaanse fastfoodketen valt op. Inmiddels koopt 15 procent van de snelle ontbijters daar wel eens ontbijtproducten. En naar verwachting gaat dit percentage de komende jaren toenemen, omdat McDonald’s het ontbijt ziet als een belangrijke groeier. Niet voor niets is bij zestig vestigingen een ontbijtoffensief begonnen.
Ontbijten
Eveneens bijzonder is de lage score van scholen en universiteiten. Deze resultaten zijn in overeenstemming met onderzoek waaruit blijkt dat vooral jonge consumenten niet meer ontbijten. En dat is weer in strijd met onderzoeksresultaten van de Harvard University, die aantonen dat leerlingen die goed hebben gegeten hogere cijfers halen en minder spijbelen.
Een studie van Deloitte & Touche toont aan dat steeds minder Nederlanders de moeite nemen om thuis de ontbijttafel te dekken. Van alle eetmomenten verliest het ontbijt het snelst terrein. Liefst 20 procent eet in de ochtenduren helemaal niets meer, terwijl 12 procent van de mannen onderweg naar school of werk snel een kant-en-klaar maaltijd naar binnen werkt.
Bij vrouwen ligt dit percentage met zeven procent aanzienlijk lager.