nieuws

Van der Valk hotel Sassenheim-Leiden is Beste Leerbedrijf 2018/2019

Horeca 438

Van der Valk hotel Sassenheim-Leiden is Beste Leerbedrijf 2018/2019

Van der Valk Sassenheim-Leiden is het Beste Leerbedrijf van 2018/2019. Dit is dinsdag 8 januari op de Horecava in de Rai in Amsterdam bekend gemaakt. Nummer twee werd – net als vorig jaar – het Okura Hotel in Amsterdam en de Euromast uit Rotterdam werd derde.

Ook de publieksprijs ging naar het Van der Valk Hotel in Sassenheim-Leiden. Tweede in deze strijd werd de Euromast en derde het Okura Hotel. De vorige editie van de wedstrijd werd gewonnen door Het Hooihuis in Roosendaal van Koen Bakker. Bakker had daarom dit jaar zitting in de jury.

Ricardo Eshuis van SVH laat weten dat het tot het laatste moment een spannende strijd is geweest. ‘Hier staan drie top-bedrijven die elkaar onderling zwaar beconcurreren als het om opleiden gaat. Maar van der Valk heeft toch gewonnen. Waarom? Ze hebben een eigen fulltime medewerker aangesteld als ‘docent’ voor de vele leerlingen die er rondlopen, zowel Bol als Bbl. Maar daarnaast lopen er ook fulltime twee docenten van het ROC van Amsterdam. Met deze bijzondere samenwerking sprongen ze er toch bovenuit.’

De prijs werd in ontvangst genomen door Yolande de Graaff – hr verantwoordelijke bij het Van der Valk hotel en Ab de Bruijn, directeur-eigenaar van het hotel.

Beste leerbedrijf horeca

Eerdere zei de wedstrijdorganisatie al dat het niveau van de gehele top 10 met finalisten hoog was. ‘Het niveau van de top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca is ontzettend hoog en het vaststellen van de top 3 was dan ook een lastige opgave voor de commissie, die bestaat uit vertegenwoordigers van KHN, FNV Horecabond, de MBO Raad, SBB, SVH en de winnaars Beste Leerbedrijf Horeca 2016 en 2017/2018.

  • Brasserie van Baerle, Amsterdam
  • Cafe Brasserie Dudok, Rotterdam
  • De Hotels van Oranje, Noordwijk
  • Eurest-UMCG, Groningen
  • Euromast Horeca BV, Rotterdam
  • Hampshire Hotel Restaurant Avenarius, Ruurlo
  • Hotel Okura Amsterdam, Amsterdam
  • Le Brasseur, Maarssen
  • Restaurant Zaal Thoen en Thans, Zevenaar
  • Van der Valk Sassenheim-Leiden, Leiden

Deze tien bedrijven hebben zich tijdens het bezoek van de commissie als leerbedrijf gepresenteerd. Hun visie over opleiden en de uitvoering van de opleidingsplannen zijn belangrijke punten waar naar gekeken is. Daarnaast ging de commissie ook in gesprek met de leerlingen die in het leerbedrijf werken, zodat ook zij hun mening konden geven over het leren en werken in het leerbedrijf.

Top 3 beste leerbedrijf 2018/2019

Hotel OkuraDe Euromast Rotterdam en Van der Valk Hotel Sassenheim-Leiden wisten zich als beste te onderscheiden. Ze blinken uit in een goede samenwerking met scholen, deelname aan verschillende brancheactiviteiten en hebben veel aandacht voor de leerling als individu. Bovendien zijn zij sterk in het begeleiden van leerlingen, aangezien de leerlingen ook de samenhang tussen de verschillende afdelingen binnen het bedrijf meekrijgen en leren. Hierdoor krijgen de leerlingen een breed beeld van de mogelijkheden in de branche en staan zij zelfverzekerd op de werkvloer.

Door deze aanpak maken deze leerbedrijven het werken in de horeca aantrekkelijker en stomen zij een nieuwe generatie klaar die echt enthousiast is over het vak. Ricardo Eshuis, commissievoorzitter van de wedstrijd en directeur SVH voegt daaraan toe: ‘De genomineerde bedrijven blinken uit in het integreren van leren en werken op de werkvloer. Het gaat veel verder dan alleen het begeleiden van BBL-leerlingen. Leren en ontwikkelen is bij de top 3 onderdeel van de bedrijfsvoering en is een doel op zich voor medewerkers en management.’

Tips: Wat wil een leerling van zijn leerbedrijf?

Winnaar

De winnaar mag niet alleen een jaar lang de titel Beste Leerbedrijf Horeca 2018/2019 dragen, maar wint ook de award, met bijbehorend muurbordje en mag een dag meelopen met een SVH Meester naar keuze.

Bovendien mag het leerbedrijf een persoon afvaardigen voor de branchevaststellingscommissie van SVH waarin hij samen met andere grote branchepartijen een belangrijke stempel drukt op het vaststellen van de kwaliteitsstandaarden in de horecabranche.


Reageer op dit artikel