nieuws

Top 10 Beste Leerbedrijf Horeca bekendgemaakt

Restaurant 650

SVH heeft de top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca bekendgemaakt. Nadat de nominatieronde op vrijdag 12 oktober werd gesloten, hebben leerlingen, docenten en leermeesters hun leerbedrijven kunnen beoordelen tijdens de beoordelingsronde. 

Top 10 Beste Leerbedrijf Horeca bekendgemaakt
Het Hooihuis Roosendaal Beste Leerbedrijf Horeca 2017/2018

In totaal zijn 209 leerbedrijven genomineerd door leerlingen en docenten, waarvan 120 leerbedrijven daadwerkelijk de kans hebben gegrepen om de titel te bemachtigen en de beoordelingsronde zijn gestart. In deze beoordelingsronde beoordeelden docenten, leerlingen en leermeesters de leerbedrijven op hun visie op opleiden, het opleidingsklimaat en de betrokkenheid van het leerbedrijf bij de opleiding van de leerling. Daarnaast konden de leerbedrijven meer punten verdienen met behulp van tips en trucs vanuit de organisatie Beste Leerbedrijf Horeca en door de geheime opdracht. Die opdracht bestond voor de keuken uit het maken van een gerecht met de kleuren van het logo van Beste Leerbedrijf Horeca, en voor de bediening uit een drankje in die kleuren.

Top 10

Op basis van het aantal behaalde punten is de top 10 bepaald. Dit is de top 10 in alfabetische volgorde:

  • Brasserie van Baerle, Amsterdam
  • Cafe Brasserie Dudok, Rotterdam
  • De Hotels van Oranje, Noordwijk
  • Eurest-UMCG, Groningen
  • Euromast Horeca BV, Rotterdam
  • Hampshire Hotel Restaurant Avenarius, Ruurlo
  • Hotel Okura Amsterdam, Amsterdam
  • Le Brasseur, Maarssen
  • Restaurant Zaal Thoen en Thans, Zevenaar
  • Van der Valk Sassenheim-Leiden, Leiden

Ook dit jaar waren er meer leerbedrijven genomineerd dan afgelopen editie. 209 genomineerden ten opzichte van 183 genomineerden in 2017/2018. Echter zit volgens de organisator van de wedstrijd SVH de echte winst in de veel actievere deelname van de aangemelde leerbedrijven. ‘De leerbedrijven zijn erg enthousiast en erg actief op social media. Verder valt op dat veel bedrijven die genomineerd zijn, een stagevergoeding uitbetalen aan de leerlingen, terwijl die wettelijk gezien niet meer verplicht is. Dat geldt sowieso voor de bedrijven in de top 10. Het tekent de positieve instelling van de leerbedrijven dat zij deze vergoeding wel uitkeren en zo bijdragen aan de positieve uitstraling van werken in de horeca. Waar de afgelopen jaren ten minste twee of drie leerbedrijven in de top 10 staan met een sociaal-maatschappelijke doelstelling, zien we dat dit jaar niet. Wat bijzonder mooi is, is dat de runner up van vorig jaar, Hotel Okura Amsterdam, ook dit jaar volop in de strijd is voor de titel,’ aldus voorzitter van de commissie Beste Leerbedrijf Horeca Ricardo Eshuis (directeur SVH).

Verdere verloop van de wedstrijd

De 10 leerbedrijven worden namens de commissie door SVH bezocht. Het genomineerde bedrijf presenteert zich als leerbedrijf, gaat in gesprek over de visie op opleiden en de uitvoering van opleidingsplannen. Ook wordt er gesproken met leerlingen die daar werken. De spelregels zijn dit jaar wel iets aangepast. Zo is het niet meer verplicht om een opleidingsplan in te leveren. Als leerbedrijf mag je nu ook op een creatieve manier laten zien wat je visie is over leerlingen opleiden. Dit zorgt voor extra uitdaging en tegelijkertijd ook voor extra kansen voor de leerbedrijven. Op basis van deze bezoeken beoordeelt de Commissie Beste Leerbedrijf Horeca de leerbedrijven en bepaalt aan de hand van de bevindingen de top 3. De top 3 wordt bekendgemaakt op donderdag 6 december.

Winnaar

De winnaar van de wedstrijd wordt bekendgemaakt op dinsdag 8 januari 2019 tijdens de Horecava in de RAI in Amsterdam. De winnaar mag niet alleen een jaar lang de titel Beste Leerbedrijf Horeca 2018/2019 dragen, maar wint ook de award, met bijbehorend muurbordje en mag een dag meelopen met een SVH Meester naar keuze. Bovendien mag het leerbedrijf een persoon afvaardigen voor de branchevaststellingscommissie van SVH waarin hij samen met andere grote branchepartijen een belangrijke stempel drukt op het vaststellen van de kwaliteitsstandaarden in de horecabranche.

Reageer op dit artikel