Uitzendbureau gaat horecapersoneel direct op werkdag uitbetalen

Uitzendbureau gaat horecapersoneel direct op werkdag uitbetalen

Horeca-uitzendbureau L1NDA Connect gaat flexwerkers in de horeca direct op de werkdag uitbetalen. Het bedrijf wil zo flexkrachten tegemoetkomen wanneer ze in juni weer beginnen met werken. Het gaat om maximaal 40 procent van het salaris.

Via een app die de koppeling van de salaris- en bankgegevens tussen werkgevers en werknemers verzorgt, kunnen de uitzendkrachten vanaf medio juni kiezen voor uitbetaling direct op de werkdag. Het kan tot maximaal 40 procent van het salaris.

In de app volgen zij real-time hun inkomsten, zetten ze geld opzij om te sparen en leren zij hoe met hun geld om te gaan.

L1NDA Connect zorgt voor de rechtsgeldigheid en afdracht van de sociale premies. Naast het uurloon ontvangen flexwerkers ook vakantiegeld en pensioen en zijn ze bovendien verzekerd tijdens het werk, een vangnet waarover de duizenden zzp'ers die in de horeca werken niet beschikken.

Temper is vorig jaar gestart met het aanbieden van een aansprakelijkheidsverzekering voor flexwerkers. Deze kunnen zij zelf per shift afsluiten (en betalen) en is op vrijwillige basis.

Flexkrachten hebben gemiddeld een financiële buffer van minder dan €2.500 zo heeft de Rabobank onderzocht.

'Tweede noodpakket ontoereikend voor grotere horecabedrijven'

Uitzendbureau uitbetaling

L1NDA gaat uitbetalen via DirectPay. Dit is een nieuwe manier van het on demand ontvangen van het salaris. Het bedrijf werkt hiervoor samen met het Britse bedrijf Wagestream. Holiday Inn, Brewdog, Novotel en Crowne Plaza Hotels zijn al klant van Wagestream.

Uitzendkrachten kunnen vanaf medio juni direct hun salaris ‘opnemen’ of er voor kiezen het wekelijks te laten uitbetalen.

Financiële flexibiliteit

‘Flexwerkers in de horeca, gemiddeld tussen de 18 en 30 jaar, leefden voor de coronatijd veelal al van dag tot dag en werkten vaak extra bij om eenmalige uitgaven zoals voor een festival, nieuwe schoenen of een weekendje weg te bekostigen. Door de uitbraak van de pandemie moesten ze ook hun spaartegoeden aanspreken. Dankzij DirectPay hebben uitzendkrachten meer financiële flexibiliteit en hebben zij geen last meer van de tijdskloof tussen salarisbetaling en onverwachte uitgaven,’ aldus het uitzendbureau.

‘We begrijpen de behoefte van horeca-uitzendkrachten om flexibel te zijn in waar en wanneer zij willen werken en voor welk uurtarief. Maar juist in deze tijd willen zij ook snel over hun verdiende geld beschikken. Wij zijn blij dat wij hen die financiële flexibiliteit kunnen bieden’, zegt CEO Wim Jansen.


Bekijk deze collectie

Medewerker in dienst

Verschillende aspecten spelen een rol als het gaat om medewerkers die aan het werk zijn. In deze collectie staan tips & tricks voor horecaondernemers als het gaat om het behouden en opleiden van medewerkers, samenwerken, inroosteren en ziekte. Ook delen ondernemers hun praktijkvoorbeelden.