Dit zijn de corona-eisen voor horecapersoneel na 25 september

Dit zijn de corona-eisen voor horecapersoneel na 25 september

Vanaf 25 september gelden er andere coronaregels. De 1,5 meter afstand verdwijnt en de vaste zitplaats vervalt. Wel moet de horeca haar gasten vragen om een geldig coronatoegangsbewijs, zowel binnen als buiten. Geldt dit ook voor horecamedewerkers?

Gasten krijgen een coronatoegangsbewijs - een geldige qr-code in de Coronacheck app - na een volledige vaccinatie, na een herstelbewijs van corona of na een recente negatieve test uitslag die 24 uur geldig is. De coronatest blijft voorlopig gratis.

Het toegangsbewijs zou gaan gelden voor horecabedrijven met 75 zitplaatsen of meer, maar het kabinet voert de maatregel in voor alle horecabedrijven, ongeacht het aantal zitplaatsen. Ook geldt de regel zowel voor binnen als buiten. Alle gasten ouder dan 13 jaar moeten een corona toegangsbewijs hebben.

Welke coronaregels gelden er voor horecamedewerkers na 25 september?

Horecapersoneel hoeft geen coronatoegangsbewijs te hebben om te mogen werken. Dit laat een woordvoerder van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat desgevraagd weten aan Misset Horeca.

Wel geldt voor medewerkers van horecagelegenheden het dringende advies om regelmatig een (zelf)test te doen.

‘Formeel gezien geldt voor medewerkers dus geen verplichting voor een coronatoegangsbewijs (QR), maar wel het dringende advies om regelmatig te testen,’ laat het Ministerie van EZ weten.

Als werkgever mag je niet vastleggen of medewerkers wel of niet gevaccineerd zijn (vanwege de AVG). Voor de zorg wordt hierop een uitzondering gemaakt. Hier mogen werkgevers aan de medewerkers vragen of ze gevaccineerd zijn. Een antwoord mag uitblijven maar kan wel gevolgen hebben voor het werk. Het kabinet wil ook dat werkgevers in andere sectoren - in overleg met de vakbonden - kijken of de qr-code gebruikt kan worden.

Via bedrijfsarts

KLM gaat via de bedrijfsarts vragen of piloten en cabinepersoneel een vaccinatie hebben. Dit omdat sommige landen een vaccinatie verplicht stellen voor alle luchtreizigers, inclusief bemanning. Onder meer Canada stelt deze regel in.

Volgens de autoriteit persoonsgegevens mogen werkgevers zelf geen medische gegevens van personeel beheren. De bedrijfsarts mag dat wel.

Handhaving: boa's en mystery guests

Minister-president kondigde aan  in de persconferentie van 13 augustus de nieuwe regels zeker te gaan handhaven na 25 september. Dit keer ook via de inzet van mystery guests. Iets dat voorheen niet nog gebeurde. ‘Maar', zo erkende Rutte, 'we kunnen onmogelijk naast iedere cafédeur een boa zetten. Dat gaan gemeenten gewoon niet doen.

Maar op excessen wordt zeker gehandhaafd. We gaan ook ‘mystery guests’ inzetten om te kijken of de regels goed worden nageleefd. En daaruit kunnen we ook de lessen trekken en dat weer bespreken met de verschillende sectoren.’

Meer over het coronatoegangsbewijs

Vanaf 25 september geldt een coronatoegangsbewijs

  • in de horeca, groot en klein;
  • bij evenementen zoals festivals;
  • bij sportevenementen;
  • in bioscopen en theaters.

Uitzonderingen: wegrestaurants, horeca in uitvaartcentra en afhalen en bezorgen. Hier geldt geen coronatoegangsbewijs.

Een coronatoegangsbewijs krijgt je na:

  • 2 prikken;
  • een geldig herstelbewijs; of
  • een negatieve testuitslag van maximaal 24 uur oud

Gasten kunnen deze 3 mogelijkheden tonen via de app CoronaCheck of een papieren variant.

Vaccinatiegraad Nederland

Tot en met zondag 12 september zijn in Nederland naar schatting 23,3 miljoen vaccinaties toegediend. Daarvan zijn 12,7 miljoen eerste vaccinaties en 10,6 miljoen tweede vaccinaties.

Naar schatting heeft 85,6% van alle 18-plussers een eerste vaccinatie ontvangen en is 81,7% volledig gevaccineerd. Van iedereen boven de 12 jaar heeft 83,1% een eerste vaccinatie ontvangen en is 79,0% volledige gevaccineerd.

Bekijk deze collectie

Medewerker in dienst

Verschillende aspecten spelen een rol als het gaat om medewerkers die aan het werk zijn. In deze collectie staan tips & tricks voor horecaondernemers als het gaat om het behouden en opleiden van medewerkers, samenwerken, inroosteren en ziekte. Ook delen ondernemers hun praktijkvoorbeelden.