Waldorf Astoria opent 1 mei de deuren

Waldorf Astoria opent 1 mei de deuren

Na zes jaar plannen en anderhalf jaar verbouwen, zal op 1 mei het Waldorf Astoria Amsterdam de deuren openen. Dat heeft gm Roberto Payer op 4 april bekendgemaakt. Een dag daarvoor, op 30 april, wordt het nieuwe f&b concept en de naam van het door De Librije geïnspireerde restaurant gepresenteerd.

De officële openingsdatum voor Waldorf Astoria Amsterdam is eindelijk bekendgemaakt. Lang hield gm Roberto Payer het op maart 2014, maar een kleine tegenslag strooide roet in het eten en bij een hotel als dit moet alles tot in de puntjes verzorgd zijn voor het opengaat. Nu is de datum genoemd: 1 mei.

Op 4 april gaf Payer, vergezeld door een stevige vertegenwoordiging van Hilton Worldwide en het designteam van GA Design, een rondleiding voor pers. Er wordt nog altijd hard gewerkt, maar al het meubilair is – verpakt in plastic – aanwezig. De maand april is voor finetunen, de laatste handelingen en alles nalopen. In een hotel van het kaliber Waldorf Astoria moet alles kloppen voor de eerste gasten kunnen worden ontvangen.

Oude kluis

De kleine tegenslag die een streep zette door de oorspronkelijke plannen om al in maart te openen, komen van de bar. Die was gepland in de oude kluis van de bank die lang in de zes grachtenpanden huisde. Alleen kwam men er in een laat stadium achter dat de regels van de gemeente Amsterdam niet toelaten drank of eten te serveren in een ruimte die lager is dan 2,40 meter. De kluis is slechts 2,20 hoog.

Omdat uitgraven geen zin heeft, de vloer is dusdanig versterkt vanwege de vorige functie dat dit onmogelijk is, moest de bar worden verplaatst naar een aanpalende ruimte. Dat leverde enkele weken vertraging op.

Ontbijt

De dag voor de officiële opening, op 30 april, presenteert executive chef Sidney Schutte zijn f&b-concept voor Waldorf Astoria. Dat concept is samen met De Librije ontwikkeld, het Zwolse restaurant van Jonnie en Thérèse Boer heeft zijn naam aan het hotel verbonden. Op die dag wordt ook de naam van het restaurant bekendgemaakt.

Eén tipje van de sluier wilde Payer wel oplichten: het ontbijt. In de ontbijtzaal wordt een dubbel concept gehanteerd, met zowel à la carte als een buffet voor mensen met minder tijd. 'Ik houd zelf ook niet van wachten, we willen gasten zoveel mogelijk tegemoet komen.'

Ook komt er een zogenaamde ontbijtbox, die gasten overal in het hotel kunnen krijgen: op de kamer, in de lounge of waar ze maar willen. Die box is een luxe met leer beklede doos met daarin een compleet en luxe ontbijt. Ook deze service is bedoeld voor gasten met haast.