Hotelier: 'Laat ook dagjesmensen toeristenbelasting betalen'

Hotelier: 'Laat ook dagjesmensen toeristenbelasting betalen'

Piet Boogert, general manager van het Lloyd Hotel in Amsterdam, wil dat ook dagjesmensen een vorm van toeristenbelasting gaan betalen aan 'zijn' stad.

Piet Boogert, gm van het Lloyd Hotel in Amsterdam, pleit ervoor om niet alleen de bezoekers die overnachten te laten betalen, maar die toeristenbelasting veel breder te heffen. ‘Omdat ook een veel bredere groep gebruik maakt van de voorzieningen in Amsterdam.’

Piet Boogert deelt zijn mening op LinkedIn in OnzeStad.Amsterdam. Een platform waarop hij en collega hoteliers zich als boegbeelden van de bezoekerseconomie hard maken voor een fijne en gezonde stad voor iedereen.

Voor gemeenten lijkt het een makkelijke oplossing om de toeristenbelasting te verhogen en zo tekorten aan te vullen. Vaak verdwijnt het geld in de pot algemene middelen.

Toeristenbelasting in Amsterdam 7% plus €3

Amsterdamse hotels moeten hun gasten al 7 procent van de kamerprijs in rekening brengen, plus het vaste bedrag van €3 per persoon per nacht. B&B moeten 10 procent van hun prijs in rekening brengen.

Boogert wil deze lasten over een veel bredere groep verdelen. ‘Je moet dit niet alleen bij de verblijfbezoeker neerleggen’, zo luidt zijn stellige mening.

‘Het aandeel hotelgasten van het totale aantal bezoekers dat naar Amsterdam komt, is maar beperkt. Dagjesmensen maken ook gebruik van de publieke ruimte, bezoeken de commerciële attracties en shoppen bij de grote kledingzaken in de stad. Maar ze betalen niets en dragen dus ook niets bij aan de stad. Daarom ben ik voor een heffing op de toegangsprijzen van de commerciële attracties en wellicht zelfs op de kassabonnen van die grote kledingzaken.’

Marco Lemmers van Conscious Hotels / Sticky Fingers / Restaurant MOER / Bar Kantoor / Conscious Café is het met collega Boogert eens, zo laat hij met een duim omhoog weten in het reactieveld op de LinkedIn-post van de gm.

Marcel Romein, general manager van Hotel en Brasserie De Roode Leeuw geeft de mening van Boogert ook een dikke duim. Net als Anita Bos, voormalig gm van het Amstel Hotel en interim leidinggevende van hotel-restaurant Parc Broekhuizen in Leersum, Hermen Nijhuis, gm van Stay Okay in Amsterdam Oost, Wilco van der Geest, directeur van hotel- en congrescentrum Mennorode in Elspeet en Patrick Landman van Xotels.

Toeristenbelasting hoog in NL

De toeristenbelasting in Nederlandse gemeenten behoort tot de hoogste van Europa. Zo berekende Zaanstad bezoekers in 2019 al ruim vier keer zo veel logeertaks als Parijs.

Veel gemeenten gebruiken de opslag voor de hotelrekening ongegeneerd als melkkoe, zo klaagt KHN al jaren. Directeur Dirk Beljaarts: ‘Met de opbrengsten worden gaten in de begroting gedicht. Dat lijkt aantrekkelijk, omdat inwoners er niets van merken. Maar als toeristen erdoor weg blijven, krijgt bijvoorbeeld de middenstand er natuurlijk wel last van.’

Met de veranderende werkwijze die general manager Piet Boogert voorstelt, wordt de last over een diverse groep mensen verdeeld.