Eerste diploma's SVH Wijn 2 uitgereikt

Eerste diploma's SVH Wijn 2 uitgereikt

Een groep accountmanagers van Heineken ontving deze week - nadat zij geslaagd waren voor het door hen gemaakte examen SVH Wijn 2 - als eerste het nieuwe branche-erkende diploma SVH Wijn 2. Na een cursus via Wijntraining Online hebben ze op maandag 31 oktober hun examen afgelegd.

Wijntraining Online verzorgt de online trainingen en maakt voor de toetsing gebruik van het nieuwe SVH Wijnexamen. Eigenaar Ruud Weterings: 'SVH heeft als kerndoel het vergroten van de vakbekwaamheid in de horeca. Dit sluit aan bij onze doelgroep en onze filosofie.' Hij is tevreden over het verloop van het examen. 'Het examen is zeer praktisch en er wordt zeer breed getoetst. De belangrijkste aspecten als kennis, inzicht en toepassing komen alle aan bod.'

Wijn en spijs

Het examen SVH Wijn 2 werd voor de zomervakantie geïntroduceerd. Het is gericht op (horeca)professionals die hun kennis over wijn willen vergroten, over wijn willen adviseren en wijn-spijs-combinaties willen kunnen maken. Bij de ontwikkeling van de eindtermen en examens zijn horecabedrijven, opleiders, SVH Wijnmeesters, SVH Meestergastheren en SVH Meesterschenkers betrokken. Voor de eindtermen van de SVH Wijnexamens heeft SVH als uitgangspunt de bestaande standaarden in de markt genomen, die zijn aangevuld met wensen vanuit de horecabranche. Zo wil SVH de doorstroming tussen de verschillende stelsels mogelijk maken. De eindtermen sluiten inhoudelijk aan op de kwalificatiedossiers in het horecaonderwijs. Het examen is erkend door de Stichting Examenkamer.

Methode 'Serious game learning'

Ook het examen SVH Wijn 3 is inmiddels gereed, met name gericht op zelfstandig werkende gastheren/-vrouwen (mbo niveau 3 en 4). Op dit moment wordt SVH Wijn 4 ontwikkeld, gericht op aankomend (gastronoom)sommeliers en professionals met enige jaren werkervaring. De leermethode is gebaseerd op serious game learning, oftewel leren door vermaak. Ruud Weterings: 'Door informatie en/of vaardigheden in spelvorm aan te bieden, maken we leren, ontdekken en ervaren leuk. De gebruiker oefent in eigen tempo en blijft gemotiveerd, en de opgedane kennis beklijft beter.'