nieuws

Deliveroo: ‘41,9 miljoen euro extra omzet voor NL-restaurantsector’

Restaurant 804

Deliveroo: ‘41,9 miljoen euro extra omzet voor NL-restaurantsector’

Restaurants die samenwerken met bezorger Deliveroo zien een toename in het aantal gasten dat bij hen komt eten. Dit is bij 59 procent van de ondervraagde restauranthouders het geval. Deliveroo zegt verder te zorgen voor 41,9 miljoen euro aan extra omzet voor de Nederlandse restaurantsector.

Deliveroo liet een onafhankelijk onderzoek uitvoeren door Capital Economics. Er zijn 80 restaurants ondervraagd. 59% van de ondervraagde Nederlandse restaurants zag een toename van het aantal mensen dat in hun restaurant kwam eten, als gevolg van het partneren met Deliveroo.

Deliveroo bezorgt in Nederland in 14 steden met een bereik van 6 miljoen mensen. Dit doen ze met 2500 bezorgers en nog eens 100 mensen het hoofdkantoor.

Stijn Verstijnen, directeur Deliveroo Nederland: ‘Wij zien dat steeds meer mensen in Nederland regelmatig eten laten bezorgen door Deliveroo. Dit heeft positieve gevolgen voor ondernemers, die met hun restaurant nieuwe doelgroepen aanboren en hun omzet sterk zien stijgen.’

Deliveroo

41,9 miljoen euro

Deliveroo zegt te zorgen voor in totaal 41,9 miljoen euro aan extra omzet voor de Nederlandse restaurantsector. Daarvan is 25,6 miljoen euro voor restaurants die onderdeel zijn van een keten en 16,3 miljoen euro voor ‘onafhankelijke’ restaurants.

Stijn Verstijnen lacht als Misset Horeca hem vraagt of Deliveroo toe was aan goed nieuws na de perikelen rondom de bezorgers en de algemene ophef over de commissies van bezorgbedrijven. ‘Negatieve berichten worden vaak groot uitgemeten in de media. En dat kunnen we ook hebben hoor. Maar ondertussen zijn heel veel restaurants ook blij met ons. Met dit onderzoek wilden we kwantificeren wat we doen voor de branche.’

Hoogte commissie Deliveroo?

Helemaal transparant wordt Verstijnen helaas niet. Over de hoogte van de commissie die zijn bedrijf in rekening brengt, wil hij geen uitspraken doen. Volgens hem zijn de percentages heel divers. ‘Is het een restaurant dat alleen van ons bezorgplatform gebruik maakt? Of ook van onze bezorgers? Of kookt iemand vanuit onze keuken? Ook over de gemiddelde besteding van consumenten laat de directeur niets los. En ‘vanwege concurrentiegevoeligheid’ krijgt Misset Horeca ook geen verdeling in de bestelwijze van mensen: via de app op tablet of smartphone of via de website.

Hugo Kruijssen – Sugo: ‘Bezorgen is geen bijzaak’

Hugo Kruijssen heeft vorig jaar zomer samen met Herman Hell Sugo overgenomen. Op alle locaties, Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en Utrecht, werkt het pizza-restaurant met Deliveroo. ‘Dat deed Sugo al toen wij het bedrijf overnamen. We hebben ons eigen businessmodel opgesteld en besloten door te gaan met deze samenwerking. Ons werk is het maken van de lekkerste en gezondste pizza’s. Daar steken we onze energie in. Niet in het bezorgen. Kritiek op de commissie heeft Kruijssen niet. Ook hij wil overigens geen percentages noemen. ‘Deliveroo heeft ons een voorstel gedaan. Daar zijn wij mee akkoord gegaan en dan is het niet aan mij om hierover te mopperen. Als ondernemers denken dat ze het zelf goedkoper kunnen, moeten ze het zelf doen. Wij hebben anders besloten.’

Of de samenwerking ook zorgt voor meer gasten in de restaurants, kan Kruijssen niet bewijzen. ‘Als mensen een positieve ervaring hebben met bezorgen, kan ik me voorstellen dat ze sneller een bezoek aan je restaurant brengen, maar data heb ik hier niet over.’

Kruijssen ziet Deliveroo wel echt als partner, ook op gebied van marketing. ‘We zetten samen acties op – zoals het Golden Ticket, goed voor een jaar lang gratis pizza – en we krijgen goede data van hen met betrekking tot wachttijden en hoe consumenten de kwaliteit ervaren.’ Sugo hanteert de norm dat bestellingen binnen vijf minuten de zaak uit moeten zijn. ‘Wij hebben zo’n snel product waarbij dat kan. Die norm hanteren we op woensdagavond, op vrijdagavond en op zondagavond. Halen we hem altijd? Nee. Gemiddeld zitten we tussen de 5 en 8 minuten.’

Sugo kan zelf bepalen welke menu-items ze wel of niet bezorgen, ook mogen ze de lijnen dichtzetten op piekmomenten. ‘In dat laatste geloven wij als bedrijf niet. Maar het kan wel. Daarover ben je wel zelf baas.’

Tips Sugo

Neem als eerste de principiële beslissing: wil je wel of niet bezorgen?
Bezorgen heeft impact op de operatie. Krijg je – ook op piekmomenten – nog meer orders uit je keuken? Het is geen bijzaak en vergt extra capaciteit. Ook in mankracht.

Ga je het zelf doen of kies je een platform?
Heb je in je vestigingsplaats keuze? Welk platform past bij je zaak en je doelgroep? Thuisbezorgd heeft een ander publiek dan Deliveroo volgens Kruijssen.

Hoe ga je je product verpakken?
Hoe blijft je product zo lang mogelijk warm/krokant et cetera. Verder zijn aandachtspunten hier design en duurzaamheid.

Welke menu-items ga je wel of niet bezorgen?
Droogt iets te snel uit, bezorg het dan niet.

Houd rekening met klachten.
Zeker in de spits. Dit kan de bediening er niet bij doen. Bij bestellen worden fouten gemaakt. Je vergeet iets, of de bezorger vergeet een tasje af te geven. Wij geven onze klanten een kaartje: ‘Geen vijf sterren? Bel ons dan! Dan is het fijn dat de telefoon ook opgenomen wordt.’

Deliveroo: de cijfers

  • 2200 extra banen in de restaurantsector
  • Waarvan 1300 banen bij ketenrestaurants, 810 bij onafhankelijken
  • 2500 bezorgers
  • 60,6 miljoen omzet
  • Waarvan 41,9 miljoen voor de restaurantsector.
  • 59% van de Deliveroo-restaurant ziet het aantal gasten in de zaak ook stijgen.
  • Daarvan is 25,6 miljoen euro voor restaurants die onderdeel zijn van een keten en 16,3 miljoen euro voor ‘onafhankelijke’ restaurants.

Verantwoording:
Alle cijfers hebben betrekking op de activiteiten van Deliveroo in de 12 maanden voorafgaand aan november 2018.

 

Reageer op dit artikel