Bestellingen virtuele keukens Deliveroo verdrievoudigd in een jaar

Bestellingen virtuele keukens Deliveroo verdrievoudigd in een jaar

Deliveroo Editions, het 'kitchen only'-concept van Deliveroo, viert zijn eerste jubileum. Het concept werd in de zomer van 2018 geïntroduceerd. Het aantal bestellingen is nu na één jaar verdriedubbeld vergeleken met het aantal bestellingen in de eerste drie maanden.

De Editions-keukens (virtuele restaurants) is in Amsterdam-Oost begonnen met zes restaurantmerken die werden opgezet in samenwerking met sterrenchefs Ron Blaauw en Michiel van der Eerde (restaurant Baut), en jeu de boules-start-up Mooie Boules. Samen streven de partijen ernaar unieke gerechten te creëren, exclusief te bestellen door Deliveroo-klanten en bezoekers van Mooie Boules. Alle restaurants zijn te vinden in de speelhal van Mooie Boules.

Virtuele restaurants

Deliveroo-klanten en Mooie Boules-bezoekers kunnen gerechten bestellen van de (virtuele) restaurants: Warung Indo van Ron Blaauw, Snaque, pitarestaurant Pita Pita Pita, hotdogrestaurant The Fat Dog, Waha Burgers en kiprestaurant Armando’s (beide by Baut Streetfood), en nieuwkomer Chidóz. In totaal 250 bezorgers hebben er inmiddels voor gezorgd dat klanten hun bestellingen ontvingen. Alle keukenconcepten draaien inmiddels op volle toeren.

Data

'Het geheim van het concept zit hem in de informatie die Deliveroo verkrijgt over de populairste keukens en gerechten in verschillende steden. Deze data voorzien in waardevolle feedback voor de chefs', aldus Deliveroo.

Restaurantondernemer en chef Ron Blaauw: 'De data lieten onder andere zien dat klanten ons aanbod wel degelijk bekeken, maar vervolgens vaak voor een goedkopere optie gingen. Daardoor kon Deliveroo zien dat er behoefte was aan een luxe, maar betaalbare snack. Als antwoord creëerden wij samen Snaque. Snaque bestaat uit de friet van de Frietboutique met toppings die zijn ontworpen door mijn team. Voor ons bewijzen zulke resultaten dat de Editions-locatie een omgeving is waar we kunnen experimenteren, en waar we echt naar de wensen van onze klanten luisteren.'

Volgens de data zijn de meest populaire gerechten van Snaque de Frinally en Sumatra. Het meest bestelde gerecht uit het volledige Editions-aanbod is de Indonesische rijsttafel van Ron Blaauw’s Warung Indo, dat tevens het populairste Editions-merk is.

Toevoeging concept

Uit de kennis die Deliveroo heeft over andere wijken en het restaurantaanbod in Oost, bleek dat er nog een Mexicaans restaurant ontbrak op de locatie in Amsterdam-Oost. Daarom vroeg het platform het populaire, in Utrecht en Eindhoven gevestigde, Mexicaanse restaurant Chidóz zich bij het concept te voegen. Voor Chidóz is dit de eerste locatie in Amsterdam. Het gerecht Burrito al Chidóz groeide binnen een mum van tijd uit tot een Editions-besteller.

Deliveroo

Virtuele restaurants

De Editions-restaurantmerken die Deliveroo aanbiedt via zijn platform zijn niet de doorsneerestaurants die iedereen kent. Het zijn ‘kitchen only’-restaurants, oftewel virtuele restaurants, zonder eigen locatie, tafeltjes, stoelen of bediening. Het merk bestaat dus alleen online en de gerechten zijn exclusief te bestellen door Deliveroo-klanten of bezoekers van Mooie Boules. Deliveroo richt steeds meer van dit soort virtuele merken op; er wordt gekookt in een bestaande keuken, maar er worden andere gerechten bereid, en onder een andere naam. Deliveroo is van plan eind 2019 nog meer nieuwe virtuele restaurants te openen.

Stijn Verstijnen, general manager van Deliveroo Nederland: 'We zijn erg trots dat ons eerste jaar zo succesvol is verlopen. De verkregen inzichten, in combinatie met de unieke samenwerking tussen Deliveroo, geliefde chefs en Mooie Boules, hebben geleid tot een volledig nieuw concept voor Nederland. Het afgelopen jaar hebben we op basis van onze data verschillende nieuwe restaurantmerken toegevoegd. Dit zullen we blijven doen om onze klanten te voorzien van de gerechten waar ze dol op zijn.'

Virtuele keukens Deliveroo
• Een jaar geleden lanceerde Deliveroo het keukenconcept Editions – in samenwerking met sterrenchefs Ron Blaauw en Michiel van der Eede (BAUT), en jeu de boules-start-up Mooie Boules.
• In één jaar tijd is het aantal bestellingen verdriedubbeld.
• Het populaire Mexicaanse restaurant Chidóz is het meest recent toegevoegd aan de Editions-locatie in Amsterdam-Oost. De Burrito al Chidóz werd binnen mum van tijd een Editions-bestseller.
• Data laten zien dat Warung Indo van Ron Blaauw de populairste Editions is – de populairste gerechten zijn de rijsttafel, kipsaté en rendang.