Formitable: gemiddeld bedrag afhaal luxere restaurants 57 euro

Formitable: gemiddeld bedrag afhaal luxere restaurants 57 euro

Luxe restaurants die in de coronacrisis zijn gestart met afhalen en/of bezorgen benaderen deze bestellingen als een soort reservering. Veelal wordt er door consumenten twee dagen vooraf besteld. Gemiddeld voor een bedrag van 57 euro, in het Paasweekend was het 63 euro.

Grote verschil in de take away-werkwijze met restaurants in het hogere segment is het vooruitbestellen. Dus niet a al minute zoals vaak gebeurt bij diensten als Deliveroo of Uber Eats. Restaurants zijn ook regelmatig uitverkocht vanwege het bereiken van het maximaal aantal bestellingen dat de keuken aankan in de huidige 1,5 meter economie.

Bedrag afhaal

Uit cijfers van Formitable blijkt dat in het Paasweekend gasten gemiddeld bestelden voor een bedrag van 63 euro per order. Normaal is dat bedrag afhaal 57 euro.

De hoogste orders werden geplaatst bij restaurants met een Michelin-ster. Voor afhalen was dat €682,50, voor bezorgen €409,50. Restaurants maakten het gemiddeld mogelijk om tot 4 dagen vooruit te bestellen. Voor Pasen bestelden mensen gemiddeld 2 dagen vooruit.

Nog wat omzet maken

Raymond Wilders van Formitable zegt dat take away voor veel restaurants echt een succes is en bovendien nu ook de enige manier om het team te laten draaien en nog wat omzet te maken.

Succsvolle voorbeelden

Succesvolle voorbeelden die Formitable aandraagt zijn Restaurant Daalder (Amsterdam), Rijsel (Amsterdam), Restaurant de Kas (Amsterdam), Restaurant Voila (Groningen), Restaurant Sense* (Den Bosch), Beluga Loves You* (Maastricht) en Kom aan Tafel in Sliedrecht.

Ervaringen Dennis Huwaë - Daalder en Edel by Dennis

Dennis Huwaë, chef en mede-eigenaar van Daalder en Edel by Dennis, is een van de restaurateurs die de overgang naar takeaway waagde. ‘Het idee ontstond om een menu mee te geven dat mensen thuis afmaken. Zo kan de restaurantkwaliteit het meest worden geëvenaard.

Dennis Huwae (c) LVF Photography
Dennis Huwae (c) LVF Photography

Per gang krijgt de consument persoonlijke video’s van Dennis erbij met instructies om de gerechten klaar te maken. Er is zelfs een playlist op Spotify die begint met een boodschap van de chef. Huwaë: ‘We maken het persoonlijk en bootsen de restaurantbeleving thuis na. We verkochten meteen honderden orders. Ik weet nu nog niet precies hoe, maar in een of andere vorm blijven we hier zeker mee doorgaan.’

Ook Formitable voorspelt dat takeaway voor veel restaurants een blijvend effect zal hebben. Wilders: ‘De creativiteit, het succes van de omzet en de overweldigende reacties van consumenten draai je niet zomaar terug’.

Coronacrisis versnelt take away hoger segment

Wilders vervolgt: ‘Hoewel take away de laatste jaren bezig was met een doorbraak, zie je dat het nu onder druk van de coronacrisis ineens heel snel wordt doorgevoerd bij luxe restaurants. In de verwachte 1,5 meter periode zal het voor restaurants niet makkelijk worden om te overleven en blijft take away voorlopig een zeer welkome bron van inkomsten.’

Formitable zelf lanceerde in noodtempo een nieuwe take away-tool. Deze werd rond 10 april al gebruikt door 250 restaurants waar je voorheen alleen kon reserveren. Terwijl de deur gesloten is voor gasten, verwerkten deze restaurants voor een ton omzet aan take away bestellingen per dag. Van alle bestellingen wordt 40% bezorgd en 60% afgehaald bij het restaurant.

‘Restaurateurs transformeerden snel en creatief hun restaurantervaring tot een thuismenu. Die beweging hebben we gevolgd. We bouwden een take-away shop die restaurants op hun eigen website kunnen installeren en leveren daarbij tools om de nieuwe service te promoten. Stilzitten was voor ons geen optie. Restaurateurs ondersteunen in deze nieuwe realiteit is dat wél.’