Hiaat NOW1 zorgt voor duizenden euro's extra kosten ondernemer

Hiaat NOW1 zorgt voor duizenden euro's extra kosten ondernemer

Een hiaat in de steunmaatregel NOW1, pakt bij de afrekening voor veel ondernemers in de horeca zeer negatief uit. De Horeca Alliantie roept Wouter Koolmees, demissionair minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, op deze mismatch te repareren.

'Het is een ingewikkelde materie,' aldus een woordvoerder van de Horeca Alliantie. 'Ondernemers worden het slachtoffer van de rekenmethodiek die is toegepast. Ondernemers worden gestraft wanneer de loonsom over de periode waarover NOW1 is aangevraagd lager is uitgevallen, vergeleken met de rekenmaand die wordt gehanteerd. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn als een medewerker vrijwillig is vertrokken.'

Rekenvoorbeeld Berekening NOW1

De loonsom in januari 2020 vormt de basis voor NOW1. Op de steuntoekenning voor drie opeenvolgende maanden wordt korting toegepast, wanneer blijkt dat het totaal aan loonkosten lager ligt dan drie maal de loonsom van 'rekenmaand' januari 2020.

Grote gevolgen

Een daling van de loonsom pakt dus zeer negatief uit voor de hoogte van de NOW1-uitkering. De Horeca Alliantie licht toe: 'De ondernemer kan er vaak weinig aan doen dat er sprake is van een loonsomdaling. In de horeca wordt veel gewerkt met een zogenoemde flexibele schil, waarbij meer of minder uren worden ingezet al naar gelang de behoefte. Hierdoor kan de loonsom van maand tot maand fluctueren.' Daarnaast kan de loonsom zijn gedaald door zaken als: een personeelslid dat met pensioen gaat of ander werk heeft gevonden. De uiteindelijke uitkering van NOW1 valt door deze rekenmethodiek lager uit dan verwacht. Dit bedrag kan snel oplopen tot ettelijke duizenden euro’s. De Horeca Alliantie vraagt de minister de boeteregels te herzien.

Bekijk deze collectie

Medewerker in dienst

Verschillende aspecten spelen een rol als het gaat om medewerkers die aan het werk zijn. In deze collectie staan tips & tricks voor horecaondernemers als het gaat om het behouden en opleiden van medewerkers, samenwerken, inroosteren en ziekte. Ook delen ondernemers hun praktijkvoorbeelden.