Stuur je eten op reis, het loont

Stuur je eten op reis, het loont

Het bezorgen van maaltijden is lucratief. Chefs zouden hun gerechten vaker op reis moeten sturen. Dat vergt wel een goede voorbereiding.

Er wordt heel wat afgereisd. De markt van het afhalen én bezorgen van maaltijden is goed voor zo’n 876 miljoen maaltijden op jaarbasis en een omzet van €695 miljoen. En het is lucratief. Goedlopende restaurants halen maandelijks zo’n 30 procent omzet uit bezorging. Restaurants in het hogere segment zitten tussen de 10 en 25 procent van hun omzet.

Er zijn diverse spelers op de markt die de reis faciliteren. Bezorgdiensten als Deliveroo en Foodora timmeren hard aan de weg. Zij nemen het hele bestel- en bezorgtraject voor hun rekening. Foodora gaat soms zelfs nog verder. Gerechten van tweesterrenzaak &samhoud places worden door speciaal opgeleide fietskoeriers aan tafel geserveerd, met bijpassende wijnen. Zo wordt uit eten zo goed mogelijk nagebootst. Dat is belangrijk als het gaat om kwaliteit, want je wilt niet dat de door jou zorgvuldig bereide gerechten uit een klef bakje op een bord worden gekwakt, te koud worden geserveerd of in de verkeerde volgorde worden gegeten.

Dat reizen is voor veel koks spannend. Je geeft je toch voor een deel over aan anderen. Maar je komt op andere plekken, ontmoet nieuwe mensen en je gastenkring wordt vergroot. Dit staat garant voor een flinke dosis inspiratie en maakt het avontuur meer dan waard.

Marjon Prummel is hoofdredacteur van Misset Horeca.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.