Er zijn inmiddels al een paar honderd restaurants bij Pizza Maffia aangemeld. 'Het platform is gratis te gebruiken', vertelt oprichter Hans Boersma. In tegenstelling tot andere bestelsites hoeven restauranthouders geen deel van hun omzet aan ons af te dragen.'
Antwoord op hoge commissies
Pizza Maffia is het antwoord op de alsmaar stijgende commissies die horecaondernemers moeten afstaan. Zo vragen verschillende bezorgservices torenhoge commissie percentages, Thuisbezorgd vraagt al 13% voor elke bestelling. De dominante marktleider kondigde dit voorjaar ook nog eens aan dat restauranthouders voortaan een hogere plek op de lijst met zoekresultaten kunnen kopen. De verwachting is dat Thuisbezorgd daarmee nóg meer van de omzet wegsnoept bij de mkb-ondernemers.
Uit de wurggreep
'Veel restauranthouders zitten klem, omdat ze zó afhankelijk zijn geworden van de huidige bezorgservices als Thuisbezorgd, Deliveroo en Uber Eats. Men spreekt zelfs van maffia-paktijken', aldus Boersma. 'En daar moet een einde aan komen. Pizza Maffia is het antwoord op de manier waarop het nu gaat. Het wordt hoog tijd dat restauranthouders weer uit de wurggreep van deze dominante marktleiders komen.'
Zowel lokaal als landelijk
Boersma wil de komende maanden stad voor stad gaan aansluiten op Pizza Maffia. In Amstelveen zijn de eerste 40 ondernemers al aangemeld. Ook grote landelijke ketens als Domino’s Pizza, New York Pizza en Sparerib Express zijn vertegenwoordigd op Pizza Maffia. Aanmelden is gratis, de enige voorwaarde is dat restauranthouders zelf hun menukaart en openingstijden updaten.
Doneerknop
'We hebben het platform met ons bureau Digital Wizards opgezet, zonder dat we er iets aan verdienen. De afgelopen 1,5 maand hebben we meer dan 400 uur gestoken in dit nieuwe platform. We hebben nog veel wensen, waaronder een betaalmodule, zodat mensen ook direct op Pizza Maffia kunnen bestellen. Op de website staat nu ook een doneerknop, waarmee we 7000 euro willen ophalen. 'Met dat geld kunnen we de betaalmodule financieren', aldus Boersma. Het nieuwe platform wil de komende maanden met de inzet van zoekmachine optimalisatie en online marketing bekender worden bij het grote publiek. 'Daar hebben we met Digital Wizards veel ervaring mee. Een plekje bij de eerste drie zoekresultaten moet mogelijk zijn.'