Mening: 'Stop met uitgebreide uitleg aan tafel'

Mening: 'Stop met uitgebreide uitleg aan tafel'

Kan de bediening niet vooraf vragen of uitleg bij het uitserveren op prijs wordt gesteld? Gerben van der Molen van Stars Design stoort zich aan de uitgebreide uitleg bij gerechten die de bediening geeft bij restaurants in het hogere segment.

‘Enige tijd geleden zat ik met familieleden te dineren in het kader van een gevoelige kwestie die bijgelegd moest worden. Mijn vrouw en ik waren de bemiddelende partij, maar dit terzijde. Midden in het af en toe heftige gesprek werden we onderbroken door een mevrouw die onze aandacht eiste met haar verhaal over de bron en de aard van het gerecht. En dit tot drie keer toe!’

Elke keer zo’n verhaal over de gerechten. Het stoort enorm en je vergeet het toch weer”

‘Met enige regelmaat gaan we uit eten met vrienden en kennissen, waarbij we vrijwel altijd het verrassingsmenu of het dagmenu bestellen. We willen graag een gezellige avond hebben met elkaar, het eten moet lekker zijn, maar speelt zeker geen hoofdrol. Zelfs niet in restaurants van sterrenniveau. We zijn op zo’n avond heerlijk met elkaar aan het praten, lachen en discussiëren. Maar elke keer komt er weer zo’n goedwillende serveerster of ober tussendoor, met een verhaal dat je 5 minuten later bent vergeten. Maar dat wel de flow van zo’n avond stoort.’

‘Vanwege de situaties zoals hierboven beschreven, zou ik graag een nieuwe gewoonte willen introduceren bij de Nederlandse restaurants. Is het een goed idee dat de bediening vooraf vraagt of enige uitleg op prijs wordt gesteld óf dat men prefereert dat dit achterwege blijft?’

‘Dit scheelt een hoop irritatie en men geeft blijk van goed gastheerschap. Eventueel kan het digitaal worden verstuurd, zodat je twee dagen later kunt vertellen wat je hebt gegeten als je bij familie op bezoek bent.’

Gerben van der Molen, Stars Design

Bekijk deze collectie

Gastbenadering

Ontdek de essentie van gastvrijheid en bijverkoop in de horeca met deze nieuwe collectie. Van gastvrijheidslessen tot effectieve klachtenafhandelingstechnieken, wij bieden waardevolle inzichten voor het creëren van positieve ervaringen. Leer hoe medewerkers een blijvende indruk kunnen achterlaten en ontdek strategieën om bijverkoop te stimuleren.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.