A&O Hostels introduceert self check-in service

A&O Hostels introduceert self check-in service

Gasten van a&o Hostels, Europa's grootste hostelketen, kunnen vanaf nu zelf kiezen hoe ze willen inchecken: op de klassieke manier bij de receptie, online via de smartphone óf bij de self check-in terminal in de lobby. Amsterdam was een van de eerste vestigingen met de self check-in.

De eerste hostels bieden nu al alle drie de opties en tegen het eind van dit jaar zullen al zo’n 30 self check-in terminals in gebruik zijn. In de vestiging van a&o Hostels in Amsterdam zijn de self check-in terminals sinds een paar weken in gebruik.

Phillip Winter, CMO: ‘Ons doel is om onze gasten het hoogst mogelijke comfort te bieden - en dat betekent ook het vermijden van lange wachttijden en het bieden van comfortabele alternatieven. We proberen met onze ontwikkelingen in te spelen op de behoeften van onze gasten. Tot nu toe is de feedback zeer goed, de self check-in wordt als zeer welkom ervaren - vooral op piekmomenten zoals in de weekenden.’

Digitalisering en technologisering

De toekomst is digitaal - een trend die door a&o zeer serieus genomen wordt en daarom worden in verschillende hotels al mobile keys en self check-in terminals gebruikt. Via de a&o Hostels App kunnen gasten in een aantal van de hostels zelf inchecken en ontvangen zij een mobile key waarmee ze de kamer binnen kunnen komen.

Sleutels en keycards zijn op die manier verleden tijd. Net zoals lange wachtrijen nu de self check-in terminals geïntroduceerd worden bij de receptie van verschillende vestigingen van a&o. Zo speelt de hostelketen in op nieuwe digitale en technologische trends.

A&O Hostels blijft groeien

In de eerste helft van 2019 werden bij a&o Hostels meer dan 2,3 miljoen overnachtingen geboekt en bereikten zij daarmee een omzetstijging van acht procent ten opzichte van diezelfde periode in 2018.

Oliver Winter, CEO: 'Meer dan 2,3 miljoen overnachtingen zijn een bewijs van hoe goed ons product voldoet aan de vraag van reizigers naar betaalbare overnachtingen.'

De hostelketen blijft uitbreiden: recent opende a&o Hostels het eerste hostel in Polen, in Warschau en heeft de keten ook een tweede hostel in Salzburg geopend.

Managed hostel

In Salzburg neemt a&o voor het eerst - door middel van een managementcontract - enkel het management en activiteiten voor haar rekening, een nieuw model voor de keten, die voorheen altijd eigenaar of huurder van een locatie was.

‘Wolfgang’s managed by a&o’ heeft 560 bedden verdeeld over 119 kamers. De opening van het eerste hostel in Hongarije (Boedapest) en tweede hostel in Kopenhagen staat op de planning voor het eerste kwartaal van 2020.

Nieuw uiterlijk op de planning

Samen met BWM Architekten uit Wenen heeft a&o Hostels ook een nieuw architectuur- en designconcept ontwikkeld. In het voorjaar van 2020 moet de nieuwe ‘ontspannen en volwassen look’, waar de hostelketen zo’n 30 miljoen euro in investeert, in alle gebouwen geïmplementeerd zijn.

Met 28.500 bedden in 23 steden verdeeld over acht landen is a&o sinds de oprichting in 2000 uitgegroeid tot een van de grotere Europese hostelketens.