Michelin-award uitmuntend gastheerschap voor Peter Bruins van de Bokkedoorns

Michelin-award uitmuntend gastheerschap voor Peter Bruins van de Bokkedoorns

Tijdens de gidspresentatie van Michelin 2020 op maandag 13 januari 2020 in het DeLaMar Theater in Amsterdam, is de Michelin-award voor uitmuntend gastheerschap uitgereikt aan Peter Bruins van restaurant de Bokkedoorns in Overveen.

Voorzitter Robèr Willemsen van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) overhandigde de award aan de eigenaar van de Bokkedoors, Pascal Beeren. Pascal Beeren en Roy Eijkelkamp stonden samen op het podium toen Bruins werden gebeld met het nieuws, zelf kon Bruins niet aanwezig zijn. ‘Dat is heel erg leuk, ik ben verrast. Ik las gisteren toevallig iets over deze award.’ Bruins gaf nadien een uitgebreidere reactie: 'Wat een geweldige verrassing. Ik werk sinds mijn dertiende in de horeca en ik zou niets anders willen doen dan dit. Er is geen vak dat zo divers is als de horeca. Elke dag mensen blij maken, geeft zo veel voldoening. Ik zou het iedereen aanbevelen: kies voor de horeca."Bruins werkt al ruim veertig jaar bij De Bokkedoorns en is een icoon in de gastvrijheidsbranche.

De award voor uitmuntend gastheerschap, officieel de ‘2020 Michelin Netherlands Service Award’, is een partnership van Michelin en KHN. Met deze award creëren beide partijen extra aandacht voor professionals met passie, die gasten een onvergetelijke gastronomische ervaring bieden.

Gastheerschap in de spotlight

KHN vindt het belangrijk om het vak van gastheer/gastvrouw in het zonnetje te zetten. Met de krapte op de arbeidsmarkt en de sterke economie is het een uitdaging om goede mensen voor de horeca te werven en te behouden. Dit is dan ook een uitgelezen kans om te laten zien hoe mooi het vak van gastheer/gastvrouw is en hoe gastvrijheid het verschil kan maken in het creëren van een bijzondere ervaring voor gasten.

Peter Bruins

Prachtige ambassadeur

KHN-voorzitter Robèr Willemsen: 'Peter is een prachtige ambassadeur voor onze branche. Hij levert zowel een uitzonderlijke bijdrage aan een bijzondere ervaring voor gasten, als aan een inspirerend ondernemersklimaat. KHN is blij met deze nieuwe award en wil de winnaar positioneren als rolmodel voor de huidige en toekomstige horecaondernemers.'

Michelinsterren

De Michelingids introduceerde de eerste Michelinster in 1926. Vanaf dat moment gingen inspecteurs op pad om de beste restaurants te ontdekken en selecteren. Sinds 1931 hanteert Michelin een drie sterrensysteem voor de gastronomische kwaliteit van een restaurant. Daarnaast worden bestekjes gehanteerd voor de comfortcategorieën, oplopend van één bestekje (vrij gerieflijk), naar vijf bestekjes (zeer luxueus). Voor de gastronomische dienstverlening was tot voor kort geen erkenning en daar komt met deze award verandering in.

Reacties hoofdrolspelers Michelin 2020:

Werner Loens over Michelinsterren 2020

Mike Vrijdag: 'Tijd van Michelinster pakt niemand ons af'

De Groene Lantaarn: 'Michelin extra spannend door verhuizing

Bridges 'teleurgesteld' door verlies Michelinster

Koen van der Plas: 'Sterverlies ingecalculeerd'

Michelinster voor ‘spannende gerechten’ van restaurant Eden

Randy Karman: ‘Behoud Michelinster is groot compliment’

Servais Tielman: ‘We willen met koken bezig zijn’

Jan en Patricia Marrees uit Weert terug in de Michelingids 2020

Zout&Citroen: ‘Morgen mag het hele team een kater hebben’

Hans Derks van Versaen ging twijfelen na Bib-verlies

Noble Kitchen: ‘Niet in Lekker, daling in GM, maar wél een Ster’

Michelin-Award Gastheerschap voor Peter Bruins

Sommelier Award Michelin voor Koen van der Plas

Jacob Jan Boerma: ‘Veel waardering voor jonge talenten’